Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Facebook-filmens dolda budskap om kvinnovåld gav resultat

Publicerad: 14 November 2017, 10:10

Markus Reklambyrå och Kvinnojouren Ellionors smarta film tar hem kategorin Ideellt singel.


Ämnen i artikeln:

Markus Reklambyrå

100-Wattaren avgörs i kväll på Stadshuset i Stockholm. I kategorin Ideellt Singel vinner Markus Reklambyrå tillsammans med kunden Kvinnojouren Ellinor.

Syftet med reklamfilmen var att lyfta fram det stora mörkertalet när det kommer till våld i nära relationer. Markus Reklambyrå har lutat sig mot en av de största begränsningarna med Facebook, att video inte automatiskt spelas med ljud, för att berätta om hur många kvinnor gömmer sig bakom en vacker fasad.

När ljudet inte är påslaget ser det ut som ännu en person som ska berätta om sitt lyckliga, framgångsrika liv. Men genom minspelet förstår man att det är någonting i hennes historia som skaver. Vad det är får tittarna reda på när ljudet slås på.

Facebook-klippet fick omkring 10 000 delningar bara i Sverige och i kommentarsfältet väljer många kvinnor att öppet beskriva sina erfarenheter av förtryck.



Övriga vinnare i kategorin:
75W: The Humanium Metal Initiative/IM/Great Works/Åkestam Holst
50W: Free The Speech/Utrikesdepartementet/King

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Markus Reklambyrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.