Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Fack och arbetsgivare gör pr-kampanj för kärnkraft

Publicerad: 19 januari 2009, 12:58

En ny kärnkraftslobby ser nu dagens ljus. Facken och arbetsgivarna står nu på samma sida när de vill driva på för beslut om nyinvesteringar i svensk kärnkraft.


Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

truefalse

Industrin, Svenskt Näringsliv och facken intensifierar nu lobbyarbetet för att få ett beslut om framtidsinvesteringar i svensk kärnkraft.

I ”Nätverket för framtidens energi” samsas de stora industrifacken och arbetsgivarsidan i en kampanj för kärnkraft. Nätverket driver kampanjsajten framtidensenergi.nu.

Svenskt Näringsliv står bakom krafttag.nu som samlar regionala politiker och fackliga företrädare till regionala möten i energifrågan.
– Vi försöker lyfta fram att nu närmar vi oss snabbt tidpunkten där det krävs aktiva beslut. I mitten på 2020-talet blir Oskarshamns första reaktor femtio år. Ska den ersättas måste beslutet tas ganska omgående, säger Birgitta Resvik på kraftttag.nu.

Förutom regionala kampanjmöten, dagstidnings­annonsering och kampanj­sajten överväger de att utveckla kampanjinsatserna.
– Avgörande är om de energisamtal som Alliansen har flaggat upp för leder någon vart. Vi ser helst en block­överskridande överenskommelse. Vad som händer på den politiska arenan bli avgörande för hur vi ska gå vidare, säger Birgitta Resvik.

I veckan kom också den socialdemokratiske debattören Per Åhlströms bok ”Tänk kallt” där han beskriver kärnkraftspolitiken som en ”intellektuell härdsmälta”. Och ”Unga socialdemokrater för kärnkraft” använder en kampanjsymbol med texten ”Rör inte min reaktor”.

År 1980 folkomröstade Sverige om kärnkraften. Ingen av de tre linjerna samlade egen majoritet, men i alla alternativ sade man sig vara för en avveckling av kärnkraften

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.