Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Fiasko för sparekonomen i utmaningskampanj

Publicerad: 14 April 2014, 13:01

Glenn Strömberg vann överlägset över Günter Mårder.

Pr-byrån Mindmakers gick nyligen ut i en kampanj för NordicBet där fotbollslegendaren Glenn Strömberg utmanade sparekonomen Günther Mårder. Under tio dagar skulle de se vem som bäst förvaltade 10 000 kronor – något som slutade i fiasko för Günther Mårder.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerGlenn StrömbergMindmakersNordicBet

Tanken var att Günther Mårder skulle investera på börsen medan Glenn Strömberg skulle satsa på spel under tio dagar. Sedan skulle grundinsatsen tillsammans med vinstpengarna gå till välgörenhet.

Men Günther Mårder fick avsluta tävlingen en dag för tidigt på grund av pengabrist. Sparekonomen säger att han "tvingades" till en alltför djärv strategi jämfört med motståndarens förutsättningar, där en vältippad match ger god investering fort, till di.se.  

– Jag hoppas att mitt exempel kan fungera som en varning. Det är bättre att koncentrera sig på det arbete man har och göra ett jäkligt bra jobb, säger Günther Mårder till di.se.

– Vi valde att låta Günther gå lös på marknadens mest riskabla tradingprodukter för att skapa spänning och underhållning i denna pr-kampanj. Sista dagen satsade han allt på uppgång med över 100 gångers hävstång. Han spekulerade i uppgång närmsta timmarna, men börsen sjönk, säger Johanna Snickars, pr-chef på Nordnet.

Erik Wännström, som är community manager på NordicBet, säger att det är synd att Günter inte höll hela vägen.  

Du säger att ni riktar er mot en ny målgrupp – men kan ni inte ha förlorat dem i och med att Günter bara hade 25 kronor kvar?
– Ja, det kan väl vara så. Men för vår del så handlade det främst om att visa att odds och att spela på sport är roligt. I det här fallet så var det ju faktiskt Glenn som spelade på fotboll som slutade med plus i kassan, medan Günther satsade sina pengar på aktier och förlorade. Jag tror att folk har sett det som en rolig och annorlunda utmaning, säger Erik Wännström.  

Günter Mårder skulle skänka sina pengar till Barncancerfonden – vad säger de nu?
– Günter kommer att skicka grundinsatsen till Barncancerfonden ändå. Den ligger på 10 000 kronor, och var bestämt redan innan tävlingen drog igång, säger Maria Fabricius, projektledare på Mindmakers.

När Günter Mårder kastade in handduken under fredagen hade han 25 kronor kvar. Glenn Strömbergs insats hade samtidigt växt med 652 kronor.

– Günther skulle aldrig handla på detta sätt i verkliga livet. Där utnyttjar han börsens långsiktiga styrka där två av tre år innebär stigande kurser och där snittavkastningen är 7-10 procent per år. I morgon kommer Günther att överlämna prissumman till Barncancerfonden personligen, säger Johanna Snickars.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.