Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Filmen med juicegrabbarna som har gjort kedjan till åtlöje

Publicerad: 21 April 2016, 13:15

Danska Joe and the juice väcker uppmärksamhet i svensk media. Orsaken är ett klipp där kedjans manliga medarbetare tävlar i att bli den bästa juicern inför en publik som endast består av män. Klippet kritiseras för sin grabbiga jargong.


Ämnen i artikeln:

Simon Strand

Den danska juicekedjan Joe and the juice tar världen med storm och öppnar ständigt nya juiceställen. Men det är inte därför det snackas mycket om kedjan i svensk media just nu. Snackisen grundar sig i filmklippet "Joe and the juice show off" som kedjan har delat. I klippet får man se unga, vältränade män som tävlar om att bli den bästa "juicern", och det är endast män som figurerar i filmen.

Joe and the juice koncept bygger på att det enbart är unga, attraktiva män som står bakom juicedisken. I en kommentar till DN säger dock Mai Britt Hertzmann, etikansvarig på kedjans danska kontor, att man aktivt arbetar för att söka fler kvinnliga medarbetare. Hon säger också att "Vi har duktiga kvinnliga och manliga juicers men vi får inte många kvinnliga ansökningar".

Hon försvarar även klippet med att säga att videon var avsedd för internt bruk och att den var menad som en film som de tävlanden kan titta på och samtidigt skratta åt. Så här har klippet kommenterats i svensk media och på Twitter:

Hanna Persson, Nöjesguiden:
"Det är ingen hemlighet att "köksgöra" har varit och är förknippat med kvinnor. Men när killar väl börjat hamna i hemmaköken och på caféer (och inte bara i restaurangköket där de länge haft sina kocktävlingar) kan en juice inte bara vara en... juice. Det måste vara en FUCKING JÄVLA JUICE!!!!!!!!! OCH SÅ TÄVLAR VI I DET!!!!!!!!!"

— klurka (@klaragarberg) 20 april 2016Topp tre i vad som är största hoten mot vår mänsklighet 3. Donald Trump 2. Joe and the juice 1. IS

Kristofer Ahlström, DN:
"I klippet, som står mitt i ett homoerotiskt korsdrag mellan "Ladies night" och valfri after ski-underhållning, ser man juicebarens mixologer svassa och briljera med olika sätt att tillreda en juice. Det verkar gå ut på allt utom att faktiskt fixa lite råsaft. Som att klä ut sig i kanindräkt och jucka gästerna i ansiktet, eller slå baklängesvolter i bar överkropp och ballerinakjol. Alla är de män, alla hejas de röjigt på av män."

— skrivbent (@skrivbent) 20 april 2016Bae: "Kom hit och testa min nya juicepress." Jag: "Orkar inte." Bae: "Mina föräldrar är inte hemma..." Jag: pic.twitter.com/NIqQt9kzVJ

Cecilia Vaccari, Göteborgs-Posten:
"Halvnakna killar som gör piruetter samtidigt som det dunkas ut lite juice på armbågen till rytmerna av en gammal pop-låt i EDM-version, videon påminner lite om Coyote Ugly från 2000. Killarna hejas dessutom på av en mängd andra snubbar. Det är som att man förstått att det vore smaklöst att ha halvnakna tjejer så istället vänder man på det hela. Men det faller platt ändå."

Men alla är inte negativt inställda. Pr-konsulten Simon Strand väljer istället att hylla Joe and the juice omtalade film.

– Det här är sköna grabbar som gör sin grej. De tar juicen till en ny nivå genom att sätta den i ett nytt sammanhang. Plötsligt har juice blivit kreativt, modigt och utmanande. Något som tidigare har varit en basprodukt har nu plötsligt blivit en egen upplevelseindustri, eller ett eget universum om man så vill, säger han till Resumé.

Klippet kan du se nedan.

Louise Lindberg


Ämnen i artikeln:

Simon Strand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.