Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Findus: ”Vi jobbar dygnet runt”

Publicerad: 11 februari 2013, 11:06

Findus drabbas hårt i rapporteringen.

Foto: Skrämdump från Aftonbladet.

Findus genomlider just nu en stor förtroendekris efter att hästkött upptäckts i deras frysta lasagne. Kommunikationschefen Anna Broekman är kritisk till att bolaget får klä skott i skandalen.


Ämnen i artikeln:

Findus

Under helgen har Findus "hästlasagne" varit den dominerande nyheten i Sverige och stora delar av Europa. Bolaget har bland annat stämt sin underleverantör, men i rapporteringen och i det följande efterspelet är det Findus som blir kritiserat och hånat.

Kommunikationsdirektören Anna Broekman har i dagsläget svårt att överblicka konsekvenserna av krisen.  
– Vi är mitt uppe i det nu. Det får visa sig längre fram i tiden. Just nu jobbar vi dygnet runt och för en dialog med medier, i sociala medier och med konsumenter, säger hon.  

Det var Findus egna kontroller som avslöjade det omfattande matfusket, men istället för credd har de fått utstå spott och spä.  
– Vi avslöjade en skandal i leveranskedjan. Vi har kallat tillbaka produkterna och stoppat inköpen. Men mediernas intresse har riktats mot Findus. Vi vill ta ett initiativ till ett möte med andra berörda livsmedelsproducenter, handeln och konsumentföreträdare. Vi vill diskutera hur man kan förhindra sådana här incidenter i framtiden, säger Anna Broekman.

Hur ser du på att det är ni som hamnar i skottgluggen?
– Det är tråkigt att det blir konsekvensen av att man står upp och agerar proaktivt, att det nästan uteslutande blir negativ publicitet. Vi har stor förståelse för att det blir en kraftig emotionell rektion. Många känner sig lurade. Men vi hoppas på att vi kan använda kraften till att göra skillnad för hela branschen. Vi jobbar i en förtroendebransch där det är viktigt att konsumenterna känner trygghet.

Bolaget har nu kallat in extra personal för att möte det enorma trycket utifrån. De tar hjälp av sin pr-byrå för att hantera krisen, men använder sig inte av någon ytterligare rådgivare, enligt Broekman. Hon vill dock inte namnge vilket byrå det är.
– Hela ledningen är involverad i arbetet och hanteringen sköts framför allt internt hos oss. Vi jobbar aktivt med att ta fram ny fakta och hålla dialogen öppen. Just nu är läget väldigt intensivt och nyheten är färsk. All uppmärksamhet är riktad mot Findus varumärke nu, men vi hoppas över tid att uppfattningen som ska leva kvar är att vi tog ansvaret.  

Du räknar med några hektiska arbetsdagar framöver?
– Ja, det får vi räkna med. Vi är förberedda och sätter det i 100 procents fokus. Vi jobbar enbart med den här frågan.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Findus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.