Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Fler S-märkta konsulter i PR-branschen

Publicerad: 3 februari 2011, 10:58

Allt fler socialdemokrater är verksamma som PR-konsulter. Samtidigt dominerar fortfarande konsulter med bakgrund i de borgerliga blocket yrkesgruppen. Det visar en gransking av Dagens Samhälle.


Ämnen i artikeln:

Harald Ullman

Harald Ullman.

Ett brett politiskt kontaktnät har högt värde i PR-branschen. På 25 byråer har 175 konsulter politisk erfarenhet. Det visar en kartläggning som Dagens Samhälle genomfört. De flesta av konsulterna, 60 procent har borgerlig bakgrund.

– Det finns en historisk förklaring. När de första byråerna startade hade de borgerliga partierna en naturlig koppling till storföretagen, säger Harald Ullman vd på Ullman PR och mannen bakom flera av Socialdemokraternas valkampanjer.

Men Socialdemokraterma är det parti som har flest konsulter på byråerna, 35 % har S-erfarenhet. Åren i opposition har gjort att alltfler Socialdemokrater lämnat politiken för PR-branschen.

– Tidigare hade Socialdemokraterna en större arbetsmarknad inom kooperationer som HSB och KF. Dessa är inte lika starka idag. Då ligger det nära till hands att söka sig till PR-branschen som dessutom växer, säger Harald Ullman.

Politisk tillhörighet i PR-Branschen

Parti          Konsulter      Andel                        Parti   Konsulter   Andel

S                 60                    35%                          M                59     34%

V                 3                         2%                          FP               34      20%

MP              4                        2 %                          C                  5        3%

FI                3                         2 %                       KD                  7        3%

Vänstern   70                     41%          Högern             105     60%

(KÄLLA: Dagens Samhälle)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Harald Ullman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.