Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Född: En ny stjärna

Publicerad: 23 Februari 2011, 08:56

Tre juniorvärldsrekord – på en kväll. Stavhopperskan Angelica Bengtsson, 17, har potential att lyfta svensk friidrott som varumärke. – Hon har alla möjligheter att bli svensk friidrotts nya stora fixstjärna, säger säger Niklas Olovzon, kreativ chef och strateg på varumärkesbyrån S&B.


Ämnen i artikeln:

Niklas OlovzonS&B

Angelica Bengtsson firade stora triumfer i Globen i går, och hon är redan ett hot för senioreliten i världen. Foto: Maja Suslin / SCANPIX /

Angelica Bengtsson slog igenom i somras då hon tog JVM-guld, men det stora genombrottet äger rum i detta nu.

Sedan i söndags har hon satt fyra juniorvärldsrekord. I går på XL-galan i Globen satt hon tre (!) rekord på en kväll.

Niklas Olovzon på S&B säger att Angelica Bengtsson har en enorm potential och att hon har ett charmigt sätt som påminner om svenska folkets älsklingar, systrarna Kallur och Charlotte Kalla.

– Det här är också helt rätt tajmat. Det finns ett glapp i svensk friidrott och rent allmänt i svensk idrott – det är ett stort sug efter nya stjärnor. Hon slipper också stå i skuggan av seniora framgångar – allt fokus läggs på henne.

Angelica Bengtsson siktar nu närmast på medalj i inomhus-EM.

– Hon har ett grymt självförtroende, men än så länge är hon ganska blyg inför kamerorna, hon är ju så ung. Hon har alla förutsättningar att bli en ny fixstjärna och reklampelare, säger Niklas Olovzon.

Enligt Niklas Olovzon är Angelica Bengtssons genombrott välbehövligt för svensk friidrott.
– Det behövs för svensk friidrott och för hela friidrottens varumärke i Sverige så att man kan behålla den kommersiella kraften i sporten. Efter svackan som varit har en del företag blivit tveksamma, och många företag är medgångssponsorer.

Niklas Olovzon säger att miljonbeloppen kommer att dröja ett tag för Angelica Bengtsson. Det är även lite för tidigt att ge sig in på beräkningar av hennes varumärkesvärde, menar han.

– I Sverige brukar man vara återhållsam med så unga personer. Det är en oskriven lag att man väntar med stor sponsring tills personerna blivit lite mer seniora.

Enligt Nike-klädda Angelica Bengtssons manager Daniel Wessfeldt har flera företag hört av sig och varit intresseade att skriva sponsorkontrakt med hans klient. Men han vill inte uttala sig om vilka det är eller vilka summor det rör sig om.

– Det finns ett intresse och det kommer att finnas möjligheter för henne, men det är något som jag vill diskutera med Angelica och hennes pappa, sa Daniel Wessfeldt till Resume.se i somras i samband med Angelica Bengtssons  JVM-guld.

Daniel Wessfeldt säger  att de stora pengarna kommer att dröja fram tills hon börjar prestera på seniornivå.

– Det här systemet är byggt på förväntningar ungefär som när man investerar i ett företag. Men hon har alla möjligheter att lyckas väl, säger han.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Niklas OlovzonS&B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.