Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Förebygg kriser – låtsas att du drabbats av en”

Publicerad: 15 oktober 2015, 08:52

Per Grankvist om en annorlunda krisövning.

Alla företag hamnar förr eller senare i någon form av kris. Men etikexperten och Resumés analytiker Per Grankvist har hittat ett inspirerande exempel på hur riskerna kan minimeras.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetKrishanteringPer Grankvist

Alla kan säga att de arbetar med sin värdegrund internt, att de ständigt påminner medarbetarna om de värderingar som reklambyrån försökt gestalta i det dokument som vem som helst kan ladda ner från intranätet: budskapsplattform2015.ppt. Att säga något och att göra något är som bekant olika aktiviteter. Att ta beslut om värderingarna är det lätta. Att leva dem är det svåra.

Vid ett snabbt påseende verkar kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden inte vara undantag. Värdegrund har varit ett återkommande tema under de senaste stormötena när personalen samlats för att indoktrineras i hur man ska agera. Men i höst har man börjat från ett helt annat håll.

Det började med att man ställde sig frågan om vad som borde vara motsatsen till berättelsen om det hållbara företag som man talat om under flera år och kom fram att det ju måste vara tidningsavslöjanden om mutor, byggfusk och giftiga material. På senaste stormötet konfronterades personalen därför med realistiska, men påhittade, artiklar där Stångåstaden hängs ut och fick i uppgift att identifiera hur sannolikt det egentligen är att de skulle kunna råka ut för det.

Effekten var slående. Obehagskänslan som uppstod när de anställda såg sitt eget företag uthängt på det sättet tvingade dem in i konkreta diskussioner istället för de pliktskyldiga teoretiska resonemang som annars brukar känneteckna värdegrundsdiskussioner.

Räcker det att ha en policy? Hur vet man om man kan lita på en leverantör? Hur långt bak i leverantörskedjan är det rimligt att förvänta sig att bolagets ansvar ska sträcka sig? Poängen var alltså inte att uppmärksamma personalen på eventuella brister utan att få dem att inse vikten av att diskutera värderingarna i vardagen.

Den risk med övningen man identifierat på förhand handlade intressant nog om att de anställa skulle börja sprida bilder på artiklarna i sociala media och att de, lösryckta ur sitt sammanhang, skulle kunna vara ett frö till artiklar i riktiga media i ett medielandskap där uppmärksamhetstörstande skribenter hellre trycker på publicera än kontrollerar sanningshalten i ett avslöjande.

Priset för att avslöjas med att aldrig ha reflekterat över om man verkligen lever efter sina värderingar bedömdes emellertid vara större. Att diskutera värderingsfrågorna utifrån att de inte efterlevs, snarare än motsatsen, är ett lika modigt som lyckat grepp som i våra ögon är ett gott tecken på att Linköpingsborna kan känna sig trygga med att bolaget är välskött och har en hälsosam självdistans.

Alla organisationer kan (och kommer, förr eller senare) att råka ut för missförhållanden i sin leverantörskedja. Men det är bara de kloka, som Stångåstaden, som har det som utgångspunkt för sitt värderingsarbete. "Givet att vi inte kan ha koll på allt – inom vilket område är det mest mest sannolikt att vi klantar till det och varför?".

Oavsett kostnaderna för att genomföra övningarna är det alltid lönsamt. Eller som Lottie Knutson, tidigare informationschef på Fritidsresor, torrt poängterade för mig när jag utan att tänka mig för en gång ifrågasatte kostnaden för att planera för kriser på det sätt de gjorde. "Om du tycker krisövningar är dyrt – prova kris".

Per Grankvist
Etikexpert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News