Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Förlagets passning till kulturmännen: ”Hej lilla gubben”

Publicerad: 16 December 2015, 13:18

Daidalos försöker nå kulturmännen.

Foto: Colourbox.

Strax kommer ett drygt och överlägset formulerat brev dyka upp i postkorgarna hos manliga makthavare inom kulturvärlden. Det hela är en kupp signerad bokförlaget Daidalos och DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DDBDaidalos

Det är julklappspriset för Rebecca Solnits feministiska bok "Män förklarar saker för mig" som ska marknadsföras med hjälp av kuppen. När den kom etablerade boken begreppet "mansplaining", som sedermera blivit en term för vissa mäns tendens att förklara för kvinnor hur saker egentligen ligger till.

Brevet som går under rubriken "Hej lilla gubben", skickas ut till 200 manliga makthavare inom kulturvärlden. Det innehåller formuleringar som "Vi riktar oss dock till en relativt insatt publik, så vi blir inte förvånade om det inte ringer någon klocka" och "ja, det kanske inte är mödan värt att räkna upp fler av våra författare när du ändå inte känner till dem" efter att namn som Aristoteles, Habermas och Kant nämnts.

– Vi tycker detta är ett kul och relevant sätt att lyfta kärnan i Solnits bok på, kommenterar Pelle Sjödén på Bokförlaget Daidalos.

DDB Stockholms jobb för Daidalos har tidigare prisats, bland annat har "Det pessimistiska brevet" belönats i Guldägget, Guldnyckeln och i Resumés Månadens kampanj.

Här är brevet:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDBDaidalos

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.