Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Försäljningen ökar enormt"

Publicerad: 3 November 2010, 11:21

Ett enormt pr-värde som betyder en rejält ökad försäljning och ett stärkt varumärke för förlaget. Men allt beror på hur författarna och förlaget klarar debatten de närmaste dagarna. Det menar Lasse Winkler, chefredaktör för Svensk Bokhandel, kan bli effekten av uppmärksamheten runt ”Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken”.


Ämnen i artikeln:

Den motvillige monarken

Den omdiskuterade boken.

Uppmärksamheten kring boken som skildrar nya sidor av kungens privatliv är enorm. 13 sidor i Aftonbladet, sju i Expressen och två inslag i P1 Morgon på samma dag är en pr-effekt som förlag normalt sett inte kan drömma om.

– Dels betyder det enorm ökad försäljning, dels ger det en synlighet för förlaget. Men allt beror på hur de sköter sig i debatten de kommande dagarna. Få förläggare deltar i debatten och få förmår ta diskussionen, säger Lasse Winkler, chefredaktör för Svensk Bokhandel.

Att räkna fram ett pr-värde för bokförsäljningen är nästan omöjligt i dag.

– Det vet du om några dagar eller veckor tidigast. Men det är självklart att en så här unik uppmärksamhet ger ökad bokförsäljning, säger Lasse Winkler.

Enligt förlaget har boken tryckts i en första upplaga på 20 000 ex. En hög upplaga för den här typen av böcker. Däremot tror inte Lasse Winkler att boken har några förutsättningar att spridas utanför Sverige.

– Jag har svårt att se den potentialen. Även pro-kungaböcker är inte speciellt gångbara utomlands. Men den här kan säkert bli stor i Sverige även som pocket.

Bokbranschen är annars rätt dålig på att skapa pr för sig själv och sina böcker.

– Bokbranschen kom sent in i pr-tänkandet. Och det man gör är inte särskilt imponerande. Mycket beror det på att det är små förlag med små resurser. En bokproduktion täcker inte in någon pr-budget.

Fast just det här bokförlaget, Lind & Co, har tidigare haft en större pr-kompetens än de flesta andra. I fler år, fram till 2005 var Fredrik Andersson, chef för public affairs på Prime PR, styrelseordförande i förlaget.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Den motvillige monarken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.