Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Försvaret om Pride-kampanjen: 95 procent positiva reaktioner

Publicerad: 1 Augusti 2017, 13:34

Försvarsmaktens marknadschef Robert Forss om den omtalade annonsen.

Försvarsmaktens annons har skapat reaktioner i sociala medier. Fokus borde ligga på den klara majoriteten som varit positiva, tycker marknadschefen Robert Forss.


Ämnen i artikeln:

HBTQRobert ForssVoltReklamStockholm PrideFörsvarsmakten

Igår publicerade Försvarsmakten en bild på Facebook föreställandes ett par kängor med regnbågsfärgande snören. Annonsen blev sedan omskriven av Expressen på grund av ett antal negativa kommentarer i stil med "Ni ska vara krigare, har ni glömt det i regnbågsdimman?". Men som Resumé berättade tidigare idag är en klar majoritet av all respons positiv.

LÄS MER: Försvarsmaktens hyllning till Pride väcker känslor

Försvarsmakten finns sedan flera år tillbaka representerade på Pride-festivalen i Stockholm och deltar i den årliga marschen som går av stapeln i helgen. De har även tidigare manifesterat sitt ställningstagande i hbtq-frågan. Marknadschefen Robert Forss berättar att de var förberedda på att det kunde dyka upp negativa reaktioner när det återigen var dags att sprida sitt budskap om öppenhet.
– Vi hade väntat oss att det skulle bli reaktioner utifrån egen erfarenhet. Det är naturligt och ett positivt bidrag till debatten att det finns människor som har en annan åsikt än den som vi kommunicerar.

Hur hade ni förberett er?
– Vi går inte ut med kommunikation som vi inte kan stå för till 100 procent. Därför diskuterar vi igenom våra budskap och hur vi ska bemöta den här typen av kritik.

Försvaret har det senaste året gjort flera kampanjer på temat att stå upp för svenska värderingar som frihet och tolerans.
– Vi har en tydlig vision och verksamhetsidé som är känd av alla i Försvarsmakten. Utifrån den skapar vi kommunikationen. Det är viktigt att lyfta fram saker som ligger bortom det traditionella och kända att försvara Sveriges gränser. Det handlar om att lyfta in medborgarna och de värderingar som vi ska försvara, säger Robert Forss.

– Att ta tydlig ställning för människors lika rättigheter är ingen omtumlande fråga, snarare tvärtom. Det är viktigt ur allmänhetens perspektiv att veta var vi står värderingsmässigt.

Han gläds över hur många människor som ställt sig bakom Försvarsmaktens budskap och försvarat det mot kritikerna.
– Vi har fått fantastiskt mycket reaktioner där folk verkligen tar ställning på ett positivt sätt. Det är ofta enklare att vara negativt kritisk istället för att reflektera och konstruktivt ta ställning kring något. Därför var det roligt att se så många människor som tog debatten.

Har ni märkt någon organisering bland de negativa kommentarerna?
– Den typen av analys har vi inte gjort, och inte heller sett anledning att göra. Det har varit en så pass begränsad del som varit negativt.

Har ni behövt moderera mycket?
– Det är en fråga som vi tar på största allvar och är en viktig del av våra förberedelser. Vi har medarbetare som ständigt håller sig ajour med vad som skrivs och svarar på frågor som dyker upp. Det är en naturlig del i vårt jobb. Sedan finns det tydliga regler att hålla sig inom i våras sociala kanaler, men i övrigt vill vi vara så transparenta som möjligt.

Tycker du att vi i media fokuserar för mycket på det negativa i förhållande till hur mycket positivt som skrivs?
– Det tycker jag. Det finns säkert ett nyhetsvärde i det, att påvisa myndigheternas svårigheter istället för den positiva kraften i allmänheten och det som finns till huvuddel i kommentarsfältet. Det är 95 procent positivt mot 5 procent negativt. Det borde lyftas fram med tydligare kraft. Men sådant kommer ofta tillbaka i ett senare skede.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.