Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Försvarets pr-nota: 307 Mkr

Publicerad: 18 november 2009, 15:00

Försvaret vill ha 100 miljoner kronor extra till reklam nästa år. Totalt behöver Försvarsmakten 307 miljoner 2010 för att klara rekryteringen till det nya yrkesförsvaret. Ju fler svenska förluster i Afghanistan, desto mer pengar till reklambyråer och medier. Så ser krigets cyniska logik ut.


Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

truefalse

Utlandstjänsten blir allt tuffare för svenska soldater och i framtiden obligatorisk. (Foto: Försvarsmakten)

Den 1 juli nästa år upphör värnplikten. Försvaret ska då årligen rekrytera 4 300 personer till fast eller kontrakts­anställning samt 1 750 personer till hemvärnet, nu omdöpt till de nationella skyddsstyrkorna.

Pliktutredningen, som förslog ett yrkesförsvar, räknade med kraftigt höjda marknadsföringskostnader för att locka till anställning och utlandstjänst.

Baserat på siffror från försvarets informationsstab räknade utredarna med att varje rekryterad soldat kostar cirka 25 000 kronor i marknadsföring. Den årliga kostnaden blev då 107,5 miljoner kronor. Till det ska läggas 10 miljoner kronor om året för att rekrytera hemvärnssoldater och 5 miljoner till Pliktverket som i en ny roll ska informera ungdomar om totalförsvaret.

Summa: 122,5 miljoner ut­över vad försvaret har för övriga informationsinsatser.

Men i sitt remissvar nyligen till Pliktutredningen kräver ÖB Sverker Göranson betydligt mer pengar. Nu beräknar ÖB kostnaden nästa år för marknadsföring och information till 307 miljoner kronor. Pengarna ska användas till medieköp, mässor, sponsring, rekryteringskontor, skolinformation, event och webbaktiviteter.

År 2011 stiger summan till 313 miljoner för att minska något till 300 miljoner år 2012.

Försvarsmakten har också en av landets större informationsavdelningar med drygt 100 anställda. I dag har högkvarteret 42 anställda inom information, inklusive de omstridda Combat Camera-teamen som förser medierna med utvalda bilder. Ute på förband och skolor finns ytterligare 60 anställda som jobbar med information.

Högste chef är Försvars­maktens informationsdirektör Erik Lagersten. Han säger att siffran 307 miljoner inkluderar kostnaden för högkvarterets informationsstab:
– Infostaben har en budget på 86 miljoner kronor och inkluderar Combat Camera. För byråköp har vi bedömt kostnaden till 63 miljoner nästa år, men det är en osäker kostnad. Marknadsföring är ett område som måste öka kraftigt när vi ska rekrytera soldater.

I år använder försvaret omkring 40 miljoner till reklamköp och har fått god utdelning:
– Vi har varit kostnadseffektiva, säger Erik Lagersten. Vi har gjort smarta medieköp och samkört kampanjer för rekrytering till officerare och utlandsstyrkan.

Rekryteringen av yrkessoldater måste starta tidigt nästa år, även om värnplikten inte upphör förr­än den 1 juli, påpekar Erik Lagersten:
– Vi kan inte sitta och vänta. Och inledningsvis måste medieköp vara den tunga biten.

Framtidens anställda soldater kan inte tacka nej till utlandstjänst. Om ÖB pekar mot Afghanistan, Kongo eller Somalia är det bara att börja packa. Pliktutredningen påpekar att kostnaderna för marknads­föringen påverkas av hur ­attraktiv Försvarsmakten upplevs. Om Sverige får fler förluster eller många skadade i Afghanistan ökar kostnaderna för att locka anställda. Vinnare i olyckan blir då reklambyråer och medier.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.