Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Förtjänade medier viktigast för valvinst

Publicerad: 30 juni 2014, 08:30

Källa: Hammer & Hanborg.

Att få förtjänat utrymme i media för politik är överlägset politisk reklam som kampanjstrategi. Det anser över 1 400 kommunikatörer i en färsk undersökning.


Ämnen i artikeln:

Hammer & HanborgAlmedalen 2014

Endast 8 procent av respondenterna i enkäten anser att köpt media kommer att ha störst betydelse för en valvinst, medan 59 procent anser att förtjänat utrymme är viktigast.

– Förtjänat utrymme ger en helt annan trovärdighet. Allmänheten litar inte på politiska annonskampanjer. Det är en förtroendefråga och politiska kampanjer fungerar inte på samma sätt som i USA, säger Christina Hammer, grundare på rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg som ligger bakom undersökningen.

Vidare anser kommunikatörerna att offentlig sektor är sämst på att nå ut i sociala medier. Medan politiker ligger efter både näringsliv och ideell sektor.

– Jag tror många som ansvarar för kommunikation inom offentlig sektor känner sig osäkra kring vad man får säga. Det finns en intressekonflikt där man å ena sidan ska vara en öppen tjänst för medborgarna å andra sidan ligger vissa uppgifter under sekretess, säger Christina Hammer.

Läs mer i Resumés dagliga Almedalstidning (gratis). Klicka HÄR.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.