Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Fotbollsklubbar och Volkswagen i samarbete för bättre kultur kring ungdomsfotboll

Publicerad: 31 Maj 2017, 14:10

Foto: Faksimil

Fotbollsklubbarna AIK, Hammarby och Djurgården startar tillsammans med Volkswagen Stockholm initiativet Fotbollskoden. Målet är att förbättra kulturen kring ungdomsfotbollen.


Ämnen i artikeln:

FotbollHammarby IFAIKVolkswagen

I april lanserade Volkswagen Stockholm ett skällhalsband för föräldrar som gastar för mycket vid sidan av fotbollsplanen. Nu tar man nästa steg i kampen för en bättre kultur kring barn- och ungdomsfotbollen. I och med sitt sponsorskap av klubbarna Hammarby, Djurgården och AIK samarbetar man genom att upprätta en uppförandekod för fotbollsföräldrar – Fotbollskoden.

Enligt en nationell undersökning som SSI genomfört på uppdrag av Volkswagen upplever 83 procent av svenska fotbollsföräldrar ett problem med andra föräldrar som pressar sina barn för hårt och kritiserar både domare och ledare. Samma undersökning visar att ett av tre barn överväger att sluta spela fotboll av den anledningen

– Siffrorna från undersökningen är häpnadsväckande. Vi tog till och med fram ett anti-skällhalsband för föräldrar, som visar på det absurda att vuxna står och skriker på barn som dömer pojk- och flicklagsmatcher, men den idén stannade vid prototypstadiet. Istället väljer vi att lyfta klubbarnas värdegrundsarbete, eftersom deras ideella ledare lägger ner hjärta och själ i barn- och ungdomsleden. De här klubbarna påminner tusentals barn, ungdomar, föräldrar och ledare i hur man ska bete sig som medmänniska – det engagemanget vill vi stärka genom aktiveringen av Fotbollskoden, säger Johan Karlson, märkeschef på Volkswagen Stockholm.

Koden är tänkt att finnas till för de föreningar som inte har egna uppförandekoder på plats. De klubbar som underteknar uppförandekoden kommer även att stöttas med 25 000 kronor från Volkswagen Stockholm. Pengarna kommer att gå direkt till barn- och ungdomssektionerna.

– Vi har erbjudit samtliga fotbollsföräldrar på Volkswagen Stockholm ska skriva under Fotbollskoden och vi har fått ett mycket positivt gensvar. Det här är vårt sätt att försöka påminna alla fotbollsföräldrar, även våra medarbetare, att alla mår bra av en positiv kultur kring matcher – och att fotbollen är helt beroende av ideella eldsjälar som bär barn- och ungdomsfotbollen på sina axlar, avslutar Johan Karlson.

I arbetet med Fotbollskoden har Volkswagen och föreningarna samarbetat med Pack Train som leadbyrå samt Silvio och Apartment5 som produktionsbyråer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.