Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Fredrik Eklund tar nästa steg i varumärkesbyggandet – släpper låt

Publicerad: 21 Juni 2017, 12:06

Foto: Paul Seibert

I samband med Prideveckan i New York lanserar Fredrik Eklund sin första låt – "It gets better". Resumé tog en pratstund med toppmäklaren om varumärkesbyggande och tv-serien "Million Dollar Listing"


Det är lätt att föreställa sig Fredrik Eklund som den killen som alltid är väldigt på. I amerikanska tv-programmet "Million dollar listing" har han gjort sig känd som den något excentriske mäklaren på Manhattan som slår säljrekord efter säljrekord och charmar publiken med sina patenterade luftsparkar. Med klienter som Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker och Daniel Craig har han de senaste åren sålt lägenheter för miljardbelopp och kallas i amerikansk press för "den hetaste mäklaren i sin generation". När Resumé når honom är han dock, utöver stressen som en borttappad plånbok innebär, lugn.

Rollen i Million Dollar listing har självklart gjort att Fredrik Eklunds namn och varumärke stärkts i bransch där konkurresen är hård. Samtidigt ligger det hårt arbete bakom de sju säsongerna av programmet.

– Tittar man tillbaka på de senaste sju åren tror jag att det varit väldigt bra business. Samtidigt innebar det ett väldigt stort risktagande att ens starta den. Många i branschen trodde att det ingen skulle vilja anlita en mäklare som är känd från tv, många anser att bostadsförsäljningar är något privat, men det visade sig vara tvärtom. Med 60 000 mäklare på Manhattan gäller det att sticka ut på något sätt, berättar Eklund.

I dagarna släpper han sin första låt "It gets better". En stärkande popdänga riktad till sitt sjuåriga jag.

– Under hela min uppväxt kände jag mig väldigt annorlunda och jag tror att det finns många som delar de erfarenheterna, "It gets better" är riktad till dem. När jag tittar på bilder av mig själv som sjuårig vill jag bara krama om honom och säga att det kommer bli bättre.

Hur ser du på dig själv som talesperson inom HBTQ-rörelsen?
– Jag har aldrig sett mig själv som en talesperson för några frågor och har inte arbetat inom HBTQ-rörelsen tidigare. Jag tror att jag genom att vara mig själv i tv-programmet har gjort mycket för att föra den amerikanka diskussionen kring HBTQ-frågor framåt. I amerikansk kabeltv är det fortfarande relativt ovanligt med personer som är öppet homosexuella och mitt bröllop var ett av de första gaybröllopen som sändes.

Hur ser du på serien som varumärkesbyggare?
– Varumärkesbyggande handlar om att vara sig själv och det är precis vad jag varit i serien. Alla personliga varumärken måste utgå från dig själv, det är omöjligt att bygga det utifrån en mask. Jag har alltid gått min egen väg och vågat satsa på mina egna projekt. Folk kan säga vad de vill om mig men förhoppningsvis ser de att jag alltid vågat vara mig själv och haft glimten i ögat.

– När jag flyttade till New York var jag väldigt nervös eftersom jag inte hade några vidare kontakter och inte visste hur jag skulle nå ut med mitt namn. Jag tror att tv-serien snabbat på processen av att våga vara mig själv. Mäklarbranschen i sig är väldigt konservativ men desto öppnare jag varit desto mer uppskattning har jag fått.

Och nu har mäklaren alltså spelat in sin första låt. För den som antingen sett serien eller följer Eklunds Instagram-konto är närheten till spex ingen nyhet. Vid millenieskiftet drev han dessutom ett musikproduktionsbolag med sju anställda.

– Jag har alltid älskat att spexa och att spela in en låt är inget stort steg från det. Genom hela min karriär har det varit väldigt viktigt att bjuda på mig själv, avslutar han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.