Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Friends distanserar sig från Näthatskollen

Publicerad: 7 maj 2013, 13:02

Nortons näthatskampanj får kritik bland användarna

Antimobbningsorganisationen Friends vill inte stå som avsändare för "Näthatskollen" utan hänvisar till att det är datasäkerhetsföretaget Norton som gjort den.


Ämnen i artikeln:

NortonFriends

Förra gången Friends körde kampanj på Facebook var det med Mobbningsgeneratorn. Då tvingades man ta ner kampanjen efter mindre än ett dygn eftersom genomförandet stred mot Facebooks regelverk.

Nu har en av Friends sponsorer, datasäkerhetsföretaget Norton, dragit igång en ny facebookkampanj i form av Näthatskollen. Kampanjen går ut på att man hämtar en app som går igenom ditt nyhetsflöde och letar efter ord som kan tyda på näthat.

Kampanjen har omedelbart väckt kritik bland användarna eftersom hela appen baseras på ord tagna helt utan sitt sammanhang.

Ord som "jävel", "äcklig", "dum", "gay", "mosa" och "player" finns på listan över ord som appen skannar efter. Av oklar anledning finns även ordet "demimond" med.

Det faktum att appen inte tar någon hänsyn till vilket sammanhang orden finns i, har gjort att många vuxna användare i sociala medier kallade den "den sämsta appen någonsin".

Annan kritik har gått ut på att appen ger en skev bild av vad nätmobbning är.

– Vi har varit med och tagit fram appen, men det är inte vår kampanj, säger Friends nätansvarige Olle Cox. Norton är en av våra samarbetspartners men det är helt och hållet deras kampanj.

Trots det vill Olle Cox tona ner kritiken.

– Många verkar tro att Näthatskollen är ett verktyg att ta bort näthat, men det är den inte. Ett sådant verktyg går inte att bygga, säger han. Målet är att få vuxna att engagera sig i vad barnen håller på med på nätet och sätta sig in i vad som händer där.

Testa Näthatskollen själv här.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

NortonFriends

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News