Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Friskis & Svettis: Därför tar vi ställning mot rasism

Publicerad: 8 mars 2016, 13:48

Friskis & Svettis generalsekreterare Karin Nolke Grubbström.

Foto: Press

Friskis & Svettis var inte beredda på att texten i Friskispressen skulle slå så stort, till organisationens lycka. Såhär tror generalsekreteraren att den påverkar varumärket.


Ämnen i artikeln:

ViraltFriskis & SvettisRasism

Det var igår som Friskispressens chefredaktör Mattias Wising Bondes text ”Allt är inte välkommet på Friskis & Svettis” fick snurr och började retweetas flitigt runt om i Sverige. Texten har även tagits upp av medier som Amelia, Metro, Nyheter24, Aftonbladet, Expressen.

Integrationsfrågan är inte ny för Friskis & Svettis – idrottsföreningen har länge arbetat för att alla ska vara välkomna i deras föreningar där man bland annat driver gymverksamhet. Uppståndelsen kring krönikan däremot, var inte väntad.

LÄS MER: Friskis & Svettis markering mot rasism - en viral succé

– Våra föreningar jobbar med att nå målgrupper på olika sätt. Under de senaste åren har flera föreningar arbetat aktivt med träning för nyanlända som en del av ett integrationsarbete. När Stockholmsföreningen i höstas gick ut och berättade om att de gav medlemskap och träningskort till ensamkommande flyktingungdomar fick det uppmärksamhet i riksmedia, men vi var inte beredda på att den här texten skulle bli en sådan viral succé, säger Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare på Friskis & Svettis till Resumé.

Varför tror du att texten har tagit fart?
– Jag tror att det dels är en fråga som väcker mycket känslor i samhällsdebatten generellt just nu. Jag tror också att den får så mycket positivt genomslag eftersom vi gör ett tydligt ställningstagande.

Vad säger ställningstagandet om varumärket Friskis & Svettis?
– Vårt mål är få så många människor som möjligt i rörelse, genom att erbjuda lustfylld, lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Det är det vi jobbar för både genom vårt utbud och åsiktsmässigt. Vår värdegrund i verksamhetsidén säger att vi ska vara till för alla.

Hur synkade ni publiceringen?
– Det är gemensamt mellan Friskis & Svettis Stockholm och Friskispressen.

Hur påverkar texten varumärket?
– Jag hoppas att det påverkar oss genom att vår verksamhetsidé blir tydligare för fler.

Kommer ni göra någon marknadsföringsinsats för att rida på vågen?
– Det är ett intressant spår som vi får titta vidare på, säger Karin Nolke Grubbström.

Friskis & Svettis är Sveriges största idrottsförening med drygt 530 000 medlemmar och över 159 lokala och självständiga föreningar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.