Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Fulltecknat för Arlas frukostkampanj

Publicerad: 2 Juli 2012, 11:10

Mejerijätten Arla och pr-byrån Progress PR ligger bakom den första kampanjsnackisen i Almedalen. Varje morgon från klockan 06.00 kör man ut gratis frukostlådor till boende i hus innanför Visby ringmur. Erbjudandet skickades ut en vecka innan politikerveckan drog igång och blev fulltecknad på fyra dagar. Arla delar ut 500 lådor varje morgon och innehållet varierar beroende på vilket politiskt parti som håller tal.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2012Arla

– På MP:s dag är det en grön mjölkförpackning, på moderaternas en blå och på sossarnas en röd. Samma med yoghurten. M är skogsbär och S är jordgubbar, säger Robbin Grönstedt vd på Progress PR till Resume.se.

För Arla är kampanjen ett sätt att sticka ut i bruset. "Ett annat grepp" uttrycker man det som. Tidigare har Almedalsnärvaron varit med tradtionell, med fokus på seminarier.

– Alla behöver frukost och vi tycker att ska man göra något här skall man göra något som fyller ett behov. Vi har själva bott i hus och vet hur struligt det kan vara att skaffa fram allt som behövs. Så då fick vi den här idén tillsammans med Progress, säger Inger Myresten som är kommunikationschef på Arla Foods.

Lådorna innehåller Arla-produkter som mjölk, ost, yoghurt samt juice och även bröd från ett lokalt bageri plus en tidning.  Vemsomhelst har inte blivit tillfrågad, men Inger Myresten menar på att utskicket ändå sker med fokus på att ha en generell varumärksnärvaro snarare än att lobba mot vissa utvalda personer:

– Vi har en bred målgrupp av både politiker, journalister och organisationer. Det är ingen riktad kampanj. Sen är Almedalen viktigt framförallt som en möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter.

Frukostkampanjen kostar runt 75 000 kronor, vilket är något mer än vad Arla spenderade i Almedalen under förra året.

– Vi jobbar enkelt, vi packar lådorna på vårt mejeri här i Visby och har anställt skolungdomar på Gotland som hjälper oss. Vi har ingen tradition av dyra Almedalen-aktiviteter, säger Inger Myresten.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2012Arla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.