Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Futurniture laddar batterier för långt uppdrag

Publicerad: 6 november 2013, 14:38

Foto: Pressbild.

Batteriinformationsföreningen har kopplat in Futurniture och StrandbergHaage för att få folk att sluta samla sina batterier hemma. Informationskampanjen pågår under flera år och inleds med annonser i DN och Metro


Ämnen i artikeln:

StrandbergHaageFuturniture

– Problemet är egentligen en kunskapslucka. Vi associerar gamla  batterier med något farligt. Det är därför vi inte slänger dem i  soporna, till exempel, säger Micaela Westerberg, kommunikationsansvarig  på Batteriinformationsföreningen i en kommentar.

Hon menar att vad  man verkligen missar är att gamla batterier innehåller material som kan  återvinnas, vilket i sin tur leder till att man sliter mindre på jordens  resurser.

Batteriinformationsföreningen har kopplat in reklambyrån  Futurniture samt pr-byrån StrandbergHaage för att få folk att sluta  lagra gamla batterier i hemmet.

Kampanjen ska pågå i flera år med olika etapper.

Starten sker med annonser i DN och Metro som har illustrerats av Sarah Sheppard.

Man  drar även igång batteriåtervinningen.se för att reda ut eventuella  frågetecken om hur och varför man ska återvinna batterier.

– Som  första steg för att minska samlandet rensar vi ut de egna byrålådorna  och byter namn från Batteriinsamlingen till Batteriåtervinningen, säger  Malin Åkersten Triumf, copy på Futurniture i en kommentar.

Batteråtervinningen är ett samarbete mellan El-Kretsen, BlyBatteriRetur och Elektronikåtervinningsföretagen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

StrandbergHaageFuturniture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.