Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Fyllefilmen ska locka männen

Publicerad: 12 maj 2008, 07:20

I fredags hade nya Hollywoodrullen ”What happens in Vegas” premiär på svenska biografer. Samtidigt öppnar den på biografer i USA och runt om i världen.


I filmen träffas Hollywoods älskling Cameron Diaz  och flickidolen Ashton Kutcher i Las Vegas. De blir berusade, bestämmer sig enligt god Vegas sed att gänga sig, vaknar nästa morgon och får panik över vad de gjort. Rörande eniga om skilsmässa verkar det hela vara lätt avklarat. Men en storvinst i en enarnmad bandit av Kutcher med ett mynt donerat av Diaz gör det hela snabbt mer komplicerat. Filmen är en klockren romcom.

Trots det rapporterar amerikanska Advertising Age att marknadsförarna chockerades av det svaga intresset för filmen, speciellt hos män. I intressemätningarna inför filmen fanns det största (och nästan enda) intresset för filmen hos gruppen kvinnor under 20.

Filmens pr-ansvariga blev tvungna att snabbt tänka om. Nio dagar före premiären blev därför lösningen omklippta tv-trailers av mer komisk karaktär och en 10 minuter lång ”bröllopsvideo”, filmad med skakig videokamera, som ska fungera som en del av en viralkampanj. Förhoppningen är att satsningen ska få även män intresserade att se filmen.

– Bara en liten bit av ’bröllopsvideon visas i filmen, men de hade tio minuter filmat material, och det är jävligt kul, säger Shawn Levy, en av filmens producenter, till Advertising Age.

Frågan som Advertising Age ställer är dock om man verkligen kan vända en kampanj på bara nio dagar. Annars, spekulerar de, kan det mycket väl hända att det blir filmbolaget Fox som vaknar upp med huvudvärk och undrar vilka dumheter de har begått under helgen.

Se klippet nedan:

Rebecca Martin
rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.