Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

GAIS-kampanj blev PR-succé

Publicerad: 21 september 2018, 08:59

Till höger: Sebastian Thörnqvist, tredjetränare och 'fanager' i GAIS

Foto: Göthage/Berner

Unikt intiativ av reklambyrån Milk fick stor uppmärksamhet.


Ämnen i artikeln:

Milk

Göteborgsfotbollslaget GAIS lanserade i december förra året en kampanj av reklambyrån Milk, där de gick ut med att ett fan skulle få plats i tränarstaben och sitta med under bänken under en match. Supportern skulle bli tredjetränare och 'fanager'.

– Fotboll är en lagsport. Laget och supportrarna vinner, förlorar och kryssar tillsammans. Fanager-kampanjen, där vi letade en tredjetränare bland fansen, hjälper oss visa gaisarna hur mycket de betyder för oss, säger GAIS klubbchef Erik Bergkvist i ett pressmeddelande.

I tisdags var det till slut dags och GAIS-supportern Sebastian Thörnqvist fick sitta med på bänken som tredjetränare under matchen i Superettan mot Halmstad BK på Gamla Ullevi.

Som Resumés bloggare Per Nilsson skrivit tidigare i veckan har GAIS unika fans i fotbollsvärlden.

– GAIS är en unik fotbollsklubb med unika fans. Svårt att se någon annan klubb lita så
mycket på sina fans kunskap om laget. Det är nästan så att jag själv börjat heja på dem
under arbetet med kampanjen, kommenterar Anders Malm copywriter på Milk.

Initiativet har förutom ökad årskortsförsäljning gett GAIS utrymme i bland annat
Göteborgsposten, Sportbladet och Fotbollskanalen.

Ämnen i artikeln:

Milk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.