Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Geelmuyden.Kiese nystartar i Sverige

Publicerad: 18 November 2009, 15:18

Den norska pr-byrån Geelmuyden.Kiese har spenderat över ett decennium på att etablera sig i Sverige. Facit i dag: 5 medarbetare. Nyanställningar, ökat samarbete med det globala nätverket Ketchum/Pleon samt prestigefulla konton såsom Philips och EU-kommissionen ska vända utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.KieseHans Geelmuyden

truefalse

Hans Geelmuyden

En av Norges mest välkända pr-experter, Hans Geelmuyden, är på blixtvisit för att berätta om sina expansionsplaner i Sverige. I samband med den norska Gullkornsgalan blev han tilldelad pr-branschens hederspris. Men även om det går bra i Norge är historien en helt annan i Sverige. Här är Geelmuyden.Kieses satsning inget annat än ett fiasko.
– Så här får det inte fortsätta. Vi blir aldrig en skandinavisk byrå av rang om vi inte är en stark aktör i Sverige, säger Hans Geelmuyden, grundare och vd på pr-byrån.

Företaget har varit verksamt i Norge i 20 år. År 2006 skedde en management-buyout och enligt Hans Geelmuyden räknas byrån till en av Norges mest framgångsrika, helt i paritet med exempelvis JKL och Kreab i Sverige.

Totalt finns 70 anställda, varav 5 i Sverige, 20 i Danmark och resten i Norge. Enligt Hans Geelmuyden har det varit en medveten strategi att först expandera verksamheten i Danmark. Men nu ska det alltså bli andra bullar i Sverige.
– Från maj tills nu har vi haft svarta siffror för Sverige. Men vi har fått in tunga strateger såsom Åsa Elm och ­Andreas Krohn och vi ska även ny­anställa ett antal personer. Faktum är att vi har varit så pass underbemannade att vi har fått låna 2 konsulter från den norska verksamheten, säger Hans Geelmuyden.

För en tid sedan stod det exempelvis klart att Geelmuyden.Kiese vunnit ett skandinaviskt uppdrag för Philips. Uppdraget styrs från Sverige.

Enligt Hans Geelmuyden krävs åtminstone 10 personer för att nå en kritisk massa och sedan expandera ytterligare:
– Vid utgången av nästa år måste vi minst vara 10 personer.

Ett annat prestigefullt uppdrag som byrån har fått den senaste tiden är att hjälpa EU-kommissionen med årets tema ”Fattigdom och utanförskap”. Samtliga skandinaviska länder berörs och uppdraget kom via nätverket Ketchum/Pleon.
– Ketchum har fusionerat med Pleon och för oss innebär denna typ av nätverk åtkomst till en global byrå med 80 miljoner euro i omsättning, säger han.

År 2009 var ett bra år för Geelmuyden.Kiese som helhet. Vinsten var på cirka 10 miljoner svenska kronor och de senaste fem åren har byrån haft en vinstmarginal på 20–30 procent. Men i Sverige har man alltså gått med ständig förlust.

– Om vi ser en lika positiv utveckling i Sverige som perioden maj till oktober i år räknar jag med att vi snart når ett nollresultat, säger Hans Geelmuyden.

En effekt av lågkonjunkturen kan vara att företag väljer att inte ha långsiktiga pr-avtal, så kallade retainers, utan i stället köper pr-tjänster ad hoc. Detta bekymrar inte Hans Geelmuyden:
– De sista fem åren har Geel­muyden.Kiese gått från en fördelning med 80 procents vanlig försäljning och 20 procents nyförsäljning. År 2009 är fördelningen cirka 52 procents nyförsäljning och 48 procents försäljning. Så vi är inte så beroende av retaineravtal.

Hans Geelmuyden har bland annat ett förflutet som civilekonom från Handelshögskolan i Bergen samt chefredaktör på den norska dagstidningen Morgenbladet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.