Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 8 Januari 2014, 14:51
Janna Sundewall, vd på Geelmuyden.Kiese
Foto: Pressbild.
Precis generalsekreterare Kaj Flick sågade pr-legendaren Hans Geelmuydens öppenhetsgiv där man går ut med 80 procent av kunderna och menade att det rör sig om ren marknadsföring. Geelmuyden.Kieses Sverige-vd, Janna Sundewall, tillbakavisar nu kritiken.
Hans Geelmuyden, grundare av Geelmuyden.Kiese, gick nyligen ut med 80 procent av sina kunder i Norge.
Resumé kunde tidigare idag berätta att Precis generalsekreterare Kaj Flick inte är särskilt imponerad över pr-legendarens öppenhetsgiv.
”Det är ändå 20 procent av kunderna som inte lämnas ut, vilket gör att man kan fråga sig om han verkligen är öppen med sina kunder eller om det handlar mer om att göra en grej av att ge ett intryck av att man är öppen. Jag tolkar det mer som ren marknadsföring”, sade han till Resumé
Sverige-vd:n Janna Sundewall tillbakavisar nu kritiken och menar att byråns kundlista är något unikt i den norska pr-branschen till skillnad från i Sverige där motsvarande diskussioner har funnits i flera år.
– Det här är en jättehet debatt i Norge och den norska branschorganisation KOMM har fattat beslut om nya etiska riktlinjer, varav öppenhet är en sådan fråga. Här måste man komma ihåg att de norska pr-bolagen inte har gått ut med en enda kund tidigare, säger Janna Sundewall.
Hon tycker visserligen att Kaj Flick har rätt i kritiken att Hans Geelmuyden inte lämnar ut hela kundlistan, men berättar samtidigt att målet är att komma med en komplett lista där de 50 största kunderna finns med.
– Arbetet drogs igång i december och redan nu har man med 81 procent av de 50 största kunderna. Åttio procent är väsentligt mer än noll, säger Janna Sundewall.
Karl-Johan Byttner