Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Gillette uppmanar män att odla mustasch

Publicerad: 30 Oktober 2012, 13:54

Movember får stöd i Sverige och Danmark. Nu ska Gillette hjälpa till att inspirera män att odla mustasch i november.


Ämnen i artikeln:

Movember

Den internationella välgörenhetsorganisationen Movember har fått draghjälp av Gillette i sin strävan att få män att odla mustasch. Precis som med svenska "Mustaschkampen" används mustaschattributet som en symbol för stöd till prostatacancerforskning.

Med kampanjen passar rakjätten på att marknadsföra produkten Gillette Styler som kan trimma och styla mustaschen under hela kampanjperioden.

Den första november markerar starten för den internationella kampanjen Movember, som kommer att uppmärksammas av Gillette under hela månaden.

Bland annat genomför bolaget en intern mustasch-tävling bland de anställda på Procter & Gamble. Tävlingen kommer också att finnas på bolagets Facebook-sidor.

– Målet är att uppmärksamma Movember-kampanjen och få så många svenska män som möjligt att bli Movember-ambassadörer, eller Mo Bros. Vi börjar med oss själva på P&G, där många av oss kommer att registrera sig på movembers sajt och odla mustasch under hela november för att sprida kunskap, nyfikenhet och uppmärksamhet, säger Peter Wallentin, nordisk PR-chef för Gillette.

Den första mustaschen till Movembers ära odlades i Australien redan 2003. Det var här som mustaschen blev en internationell symbol.

Movember har som syfte att samla in pengar till prostatacancerforskningen. På kampanjsajten kan besökarna registrera med renrakat ansikte för att sedan låta mustaschen växa fram under kampanjmånaden. Det går också att göra enskilda donationer.

– Syftet med Movember är att göra en skillnad för mäns hälsa. Detta nås så klart tack vara insamlingar och donationer men grundtanken med kampanjen är att skapa uppmärksamhet, sprida kunskap samt nya Mo Bros. Det viktiga är att sticka ut och skapa synlighet, säger Peter Wallentin.

Gillette har nyligen lanserat kampanjen Master Your Style på Facebook i både Danmark och Sverige. Tävlingarna, diskussionerna, och stylingtipsen får nu en extra dimension med ett ökat fokus på mustascher.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Movember

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.