Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Global kampanj: Glassfest med Uber

Publicerad: 22 Juli 2016, 08:37

Oliver Carra och Uber bjuder medåkare på svalkande glass.

Foto: Press

Miljardkoncernen Uber genomför en global kampanj som de hoppas går hem i sommarvärmen. Beställ en Uber – få glassar.


Ämnen i artikeln:

Oliver CarraPR-kampanjKampanjBodil SidénPR-strategiTaxiUber

Sommarvärmen har anlänt till Sverige och med denna kommer glassuget. Samåkiningsföretaget Uber genomför för femte året i rad en global kampanj i 400 städer, däribland Stockholm, Göteborg och Malmö, där Uber-åkarna kan beställa en bil och samtidigt få glass gratis. Kampanjen inleds i centrala Malmö mellan 11-17, där Uber nyligen lanserats.

Uber uppmanar glassmottagarna att tagga bilder med #UberIceCream.

Femte året i rad alltså, varför gör ni detta?
– Årets genomförande av UberIceCream är den största globala kampanjen som Uber någonsin gjort. I år har vi 400 städer i 69 länder, nästan dubbelt så många som förra året, vilket såklart är helt fantastiskt och det görs möjligt genom en stor mängd samarbeten med glassvarumärken över hela världen, säger Oliver Carra, kommunikationschef för Uber i Norden, till Resumé.

Men varför glass?
– Vi hyllar något som vi har gemensamt över hela världen, kärleken till glass - den överskrider kulturskillnader och landsgränser. Årets tema för kampanjen är “indulge together”. Uber Icecream är otroligt uppskattat varje år, och hur glassen levereras på olika mer eller mindre spektakulära vis - med glassbilar, båtar, drönare med mera.

Eventet skulle inletts redan förra fredagen i Malmö, men Uber valde att ställa in på grund av händelsen i Nice.

– Det kändes rätt i ljuset av den tragiska händelsen i Nice, det var många som kände av behovet att stanna upp och reflektera i den situationen, så också vi. Sedan är det alltid tråkigt att ställa in något som många arbetat hårt för ska bli bra, och något som många användare ser fram emot.

Uber finns idag i fem svenska städer. I flera städer tillhandahåller de restauranglagad mat som de kör hem till kunderna, dock ännu inte i Sverige.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.