Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Golin Harris greppar realtiden

Publicerad: 6 Oktober 2011, 06:46

Verkligheten pågår nu och det gör den inte minst i de digitala kanalerna. Medielandskapet genomgår extrema förändringar. Så resonerar i alla fall pr-byrån GolinHarris, som slopar de traditionella hierarkierna till förmån för expertkompetenser och som med hjälp av verktyget The Bridge, tar grepp om realtiden.


Ämnen i artikeln:

Golin HarrisSofia Heidenberg

GolinHarris-konsulter vid The Bridge. Foto: GolinHarris

GolinHarris kontor i Stockholm har genomgått en förändring. Inte bara med eftersom de generella titlarna med hierarkiska förtecken har tagits bort, utan också rent praktiskt. Halva kontorsytan har nämligen förvandlats till vad som ser ut som en nyhetsdesk på en redaktion. Tv-apparaterna är uppradade bredvid varandra och på skärmarna värvas nyhetssändningar med ett packat tweetdeck-flöde. Mediecentret The Bridge, som området kallas, ingår sedan försommaren på alla GolinHarris-kontor i USA och Storbritannien och är en viktig del i det globala företagets nya arbetsmodell. Sedan några veckor inkluderas desken även Sverige.
– Det handlar om fokus på digitalisering, och att hjälpa kunderna med möjligheten att behålla sin position och att finnas med i debatten, i en allt mer komplex värld. För att kunna bemöta detta krävs både verktyg och rätt arbetssätt. Vi som pr-leverantör måste ligga steget före och kunna tillhandahålla ett helhetskoncept
– Därför genomgår GolinHarris den här förändringen, säger Sofia Heidenberg, vd för det svenska kontoret.

Anna Hansson, som är media director och Cecilia Levin, senior manager med ansvar för sociala medier, har tillsammans ansvaret för the Bridge på Stockholmskontoret. Varje morgon samlas de för att gå igenom för att summera och scanna nyhetsflödet med utgångspunkt i kundernas behov. De ansvariga har ständig koll på bryggan och hämtar idéer och uppslag direkt från realtiden.
– Omvärldsbevakning är inget nytt, men här handlar det om att göra det i samlad form och i realtid.  Vi kan exempelvis få diskussioner i sociala forum att flytta in på nyhetsredaktionerna eller säkra att en debatt i morgonsoffan lever vidare på nätet, säger Sofia Heidenberg.

I det nya arbetssättet har de anställda på GolinHarris delats upp i fyra olika roller: strateger, kreatörer, connectors (mediespecialister) och katalysatorer. De sistnämnda verkar mer eller mindre som projektledare, medan de andra rollerna syftar till expertiskunskap.

- Pr-branschen har tidigare varit så extremt hierarkisk i sitt tänkande och har bestått enbart av generalister. Det har ställt enorma krav på individerna att kunna allt. Med den expertkompetens som vi nu tillför kan vi tillföra spetskompetens till våra kunder

Vad säger kunderna? Är de positivt inställda till direktaktion och kan de inte känna sig åsidosatta om ni i the Bridge fokuserar på alla kunder samtidigt?
– Nej, tvärtom. De har varit jättenöjda. Ett mer organiserat arbete har verkligen satt fart på kreativiteten.

Konsulterna på GolinHarris har själva fått analysera sina kunskaper och intresse för att tillsammans med ledningen besluta inom vilket kompetensområde man ska tillhöra. Eftersom byrån i Stockholm är liten, med en personalstyrka på elva man, och inte kan fylla ut alla roller, letar byrån nu både en cd och en digital strateg. Målet är att dubbla storleken inom ett år.

Golin Harris

Golin Harris har 750 medarbetare runt om i världen, fördelat på 34 kontor.
Elva personer arbetar i dag på kontoret  i Stockholm.
Under 2010 visade byrån en tillväxt på 27 procent.
Golin Harris är ett fristående företag inom Lowe Brindfors-gruppen.

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.