Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Gör det rätta, gör slut med Cloetta”

Publicerad: 14 Februari 2014, 11:46

Greenpeace lanserar ny kampanj för att få Cloetta att ta ansvar i palmoljefrågan.

Lagom till kärlekens dag lanserar Greenpeace ett relationstest med Cloetta. Där kan man välja att ta en paus från Cloettas varumärken med anledning av att palmoljan i chokladen kan påverka regnskogskövlingen. – De måste skärpa till sig, säger Erika Bjureby på Greenpeace.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Enligt Greenpeace är Cloetta ett av flera varumärken som i dag använder smutsig palmolja i sin choklad. Därför riskerar konsumenter att bli omedvetna medbrottslingar i skövlingen av Indonesiens regnskogar, menar miljöorganisationen.

För att förändra det har Greenpeace lagt upp en ny kampanjsida där man kan göra ett relationstest med produkterna. Uppmaningen kan bli: "Gör det rätta, gör slut med Cloetta".

Kampanjen överraskade Cloetta som hänvisar till att de använder certifierad palmolja.  

– Ända sedan 2011 har vi jobbat med så kallade Green Palm-certifikat som ställer krav på leverantören att följa ett socialt ansvar, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

I samband med kampanjsidan kommer volontärer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping att exponera problemen smutsig palmolja kan föra med sig.  

– Cloetta är globalt sett en mikroskopisk säljare av palmolja. Men målet är att hitta ännu bättre palmolja eller alternativ till den. Fast förändringar sker inte över en natt, säger Jacob Broberg.

Erika Bjureby är skogsansvarig på Greenpeace i Norden. Hon tycker inte att Cloetta ska gömma sig bakom att de är en liten aktör.

– Vi har ställt samma sorts krav till andra företag också. Flera av dem har tagit ett steg i rätt rikting, till exempel Unilever och Marabou. De har kommit mycket längre än vad Cloetta har gjort. De måste skärpa till sig, säger hon.

Enligt henne har företagen bland annat antagit en speciell spårbarhet på palmoljan de köper. De har också rensat ut bland de leverantörer som inte kan leverera schysst palmolja. Något de också vill få Cloetta att göra.  

– Vi kör ingen bojkottkampanj. Vi älskar Cloettas produkter, men vi vill helt enkelt ha bra palmolja i chokladen, säger hon.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.