Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Göran Hägglund med och utser Årets lobbyist

Publicerad: 1 oktober 2015, 08:43

Göran Hägglund sitter i juryn för Årets lobbyist.

Foto: Pressbild.

För nittonde året i rad utser Resumé Årets lobbyist. Kristdemokraternas förre partiledare är en av personerna i juryn.


Ämnen i artikeln:

Göran Hägglund

Resumé delar ut priset till Årets lobbyist i höst. Vem det blir avgörs av en namnkunnig jury, med bred erfarenhet från politikens och påtryckarnas värld. Men nu kan du ge ditt förslag till vem/vilka som har utfört det mest effektiva påtryckararbetet under 2015. Skicka in din nominering! Skriv gärna lite om personen eller organisationen och vilka resultat kampanjen har gett. Senast den 20 oktober till: lobbyist@resume.se.

Vad är en lobbyist?

Vår definition: En påtryckare som försöker driva fram beslut gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare. Lobbyisten kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som företag. Årets lobbyist bör ha agerat i en avgränsad fråga, och dennes agerande bör ha lett till resultat, i form av politiska beslut eller direkta utfästelser om beslut. .

Här är juryn som utser Årets Lobbyist 2015
Göran Hägglund, fd socialminister och partiledare för Kristdemokraterna.
Anette Törnqvist, pa-ansvarig, Svenska Spel, fd Kreab och pol. sakkunnig, Socialdemokraterna
Janne Sundling, reporter Dagens Samhälle, grundare av Årets lobbyist
Eva Östling, vd Visita, förra årets vinnare av Årets lobbyist
Claes de Faire, chefredaktör Resumé.

.. och här är alla tidigare vinnare
1996: Helena Karlén, Ecpat, för kampanj för skärpt lagstiftning mot barnporr.
1997: Martin Borgs, kampanj "Rör inte min radio".
1998: Henrik Westander, Svenska Freds, för kampanj mot vapenexport.
1999: Jonas Birgersson, Framfab/Bredbandsbolaget, kampanj för bredbandsutbyggnad.
2000: Anders Selin, RFSL, kampanj för partnerskapslag.
2001: Lars-Gunnar Tannerfors, Svenska vägföreningen, kampanj infrastrukturlyft.
2002: Hugo Andersson, Yrkesfiskarna, kampanj mot torskfiskestopp.
2003: Theodor Paues, Svenskt Näringsliv, kampanj för arbetskraftsinvandring.
2004: Ann-Therése Enarsson, A Non Smoking Generation, kampanj för rökfria krogar.
2005: Sören Sehlberg, MHF, kampanj alkolås.
2006: Ulf Lindberg & Irene Fällström, Almega, skatteavdrag för hushållsnära tjänster.
(Ingen vinnare 2007.)
2008: Johan Thor, GlaxoSmithKline, kampanj: alla flickor erbjuds vaccin mot livmoderhalscancer.
2009: Allan Larsson, styrelseordf. Lunds universitet. För lobbykampanj för att placera europeisk neutronforskning i Lund (ESS).
2010: Helene Öberg, Makalösa föräldrar, lobbying för nya regler för tillfällig föräldrapenning.
2011: Cateringföretagaren Mats Eriksson (Momsbloggen) och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, (nu Visita) för kampanjen för sänkt restaurangmoms.
2012: Göran Forssberg, styrelseordf. Nyköping-Östgötalänken, för kampanj som gav budgetlöften om dubbelspår Sthlm–Linköping.
2013: Elisabeth Thand Ringqvist, Företagarna, för kampanjen mot förslaget att företagare skulle lämna månadsrapporter om anställda.
2014: Eva Östling, vd Visita för kampanjen "Dubbelstöten" inför valet 2014. Socialdemokraternas planerade höjning av momsen på restaurangmat togs bort i budgetförslaget.

Ämnen i artikeln:

Göran Hägglund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.