Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Göteborgsbyrå riggade genombrott vid Hallandsåsen

Publicerad: 5 september 2013, 14:32

Borren Åsa bryter igenom Hallandsåsen.

Foto: SVT.

A+A Communication ligger bakom eventet med 400 personer som följde det slutliga tunnelgenombrottet vid Hallandsåsen via livesändning på storbildskärm.


– Det som skiljer det här eventet från de flesta andra är framförallt att vi från början inte visste exakt när det skulle hållas, Mikaela Rustén, Creative Director & Partner på A+A Communication i en kommentar.

Den  preliminära tidpunkten för genombrottet var satt till andra halvan av  september, men på grund av den extrema miljön med fukt, hög ljudnivå,  kyla och damm ställdes stora krav på planering, utrustning och  genomförande, enligt Mikaela Rustén.

Trafikverkets kommunikationschef för just Projekt Hallandsås, Ulf Angberg,  menar att det vet var hög beredskap som  gjorde att eventet kunde genomföras enligt plan trots att genombrottet  tidigarelades med två veckor.

Han påpekar också att det är  viktigt att både allmänheten och olika intressenter måste kunna ta del  av hur byggnationen fortskrider samt få information om det innebär för  spårvägskapaciteten och infrastrukturen i landet när tunneln väl står  klar.
– A+A Communication har varit med oss en stor del av vägen, som  ett stöd i kommunikationen av projektet. Under gårdagens genombrott var  alla närvarande väldigt glada och nöjda med både framstegen med tunneln  och med eventet, säger Ulf Angberg i en kommentar.
– Nu väntar vi bara på invigningen, säger Mikaela Rustén i en kommentar.

Projektet  har kantats av en rad problem. Grundvatten läckte in i tunneln och man  tätade med Rhoca-Gil, vilket sedermera ledde till en giftskandal eftersom djur runtomkring dog.

Tunneln genom Hallandsåsen förväntas stå klar 2015.

A+A Communication grundades 1988, har 24 anställda och arbetar med kunder som Tetra Pak, SKF och Volvo Car Corporation.

Byrån omsatte 47 miljoner kronor 2011/2012.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.