Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Granskades av SVT – Arla vägrade svara på frågor

Publicerad: 30 Januari 2020, 09:24

Gården på bilden har ingenting med SVT:s granskning att göra.

Blandade förklaringar när Arla duckar frågor från Uppdrag granskning.


Ämnen i artikeln:

ArlaKrishantering

I går kväll sände SVT:s Uppdrag granskning programmet ”Arlagården”, ett program där de granskat djurförhållandena på en gård som varje vecka levererar tiotusentals liter mjölk till Arla. Bilder från programmet visar hur undernärda kor står och ligger i avföring.

– Jag måste säga att det här är bland det värsta jag sett, säger veterinären Margareta Stéen på Sveriges lantbruksuniversitet om materialet i ett pressmeddelande som SVT skickar ut under tisdagen.

Även många tittare har reagerat och Arlas sociala medier-kanaler fylls just nu av många starkt kritiska röster. Utöver att rikta kritik mot förhållandena på gården är många även upprörda över hur mejerijätten hanterat bevakningen. Varken Arla eller gårdens ägare ville nämligen svara på några frågor kring djurhållningen.

Enligt SVT ville Arlas kommunikationsdirektör Caroline Elisabeth Starck inledningsvis inte se filmerna och bilderna utan ställde i stället frågor kring vem som filmat och när. Därefter menade hon att de inte kunde uttala sig om bilder som de inte visste varifrån de kom. När det står klart att bilderna går att knyta till den specifika gården säger Caroline Elisabeth Starck att de inte vill diskutera en enskild individ i media.

När Resumé under gårdagen tittade på hur Arlas varumärke utvecklats (bolaget har de senaste åren varit föremål för flera större mediegranskningar) ville bolaget heller inte kommentera.

Resumé söker Arla för en kommentar kring kris- och mediehanteringen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ArlaKrishantering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.