Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Greenpeace-kampanj bakom ny policy på Cloetta

Publicerad: 16 April 2014, 08:10

Greenpeace ville få Cloetta att ta ansvar i palmoljefrågan.

Tidigt i våras gick Greenpeace ut med en kampanj mot Cloetta med budskapet "Gör det rätta – gör slut med Cloetta". Efter påtryckningar från miljöorganisationen och konsumenter har chokladföretaget stoppat inköp av palmolja med kopplingar till regnskogsskövling.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Cloetta har nu anslutit sig till företag som Nestlé Orkla och Wilmar International, som under Greenpeace globala palmoljekampanj skrivit gått med på vissa krav gällande palmolja.  

– Cloetta visar att de är redo att rensa upp i sina produktionsled och lovar att senast 2017 endast använda leverantörer som kan garantera att deras palmolja inte har orsakat någon regnskogsskövling, säger Annika Jacobsson, chef för Greenpeace i Sverige, i ett pressmeddelande.  

Enligt Greenpeace är palmolja i dag den största anledningen till att Indonesiens regnskog skövlas, att koldioxidhaltiga torvmarker bränns och att djurarter som den sällsynta sumatratigern hotas av utrotning.  

– Det är tydligt att vi är många som tar allvarligt på att chokladen vi äter inte bara ska vara god i smaken utan även mot tigrarna och framtida generationer som är beroende av vår förmåga att skydda regnskogarna. Jag är glad att Cloetta hörsammat detta, säger Annika Jacobson.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.