Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Gripande filmen som har fått 3,5 miljoner visningar – på ett dygn

Publicerad: 10 December 2015, 09:55

Det är många som gripits av filmen.

Foto: Care.

Journalisten Emanuel Karlsten såg klippet från den norska välgörenhetsorgansationen Care och blev berörd. Sedan valde han att dela det på sin Facebook-sida. På mindre än ett dygn har den fått 3,5 miljoner visningar.


Ämnen i artikeln:

Jakob StrömEmanuel Karlsten

Den fem minuter långa filmen "Kära pappa" handlar om hur flickor och kvinnor utsätts för mäns och pojkars direkta och indirekta våld. Och den har uppenbarligen berört fler än Emanuel Karlsten. Det var i går eftermiddag han lade ut en svensk version av filmen på sin Facebook-sida. Där har den i skrivande stund fått över 60 000 gillamarkeringar och 79 000 delningar.

// <![CDATA[ (function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk')); // ]]>

Posted by Emanuel Karlsten on den 9 december 2015Jag såg det här klippet igår och drabbades totalt. Jag kan fortfarande inte släppa det. Ta fem minuter idag. Se klippet...

Care la själva ut den norska varianten den 26 november, som hittills har fått 276 000 visningar. Den har regisserats av svenske Jakob Ström, som också sett till att det blivit en svensk version. Emanuel Karlsten tror att anledningen till att hans inlägg nått så brutalt många fler är kontexten den delats i:

– Att jag är en man och skrev om hur den skakade om mycket i mig. Sociala medier bygger mycket på en personlig ansändare. Jag tror inte att det har så stor betydelse att det är just jag som har delat den, snarare att jag är en man. Där finns det säkert en dramaturgisk poäng med tanke på att ett barn skriver till sin pappa, säger han.

Care finns inte i Sverige och efter att Emanuel Karlsten fått en länk till den norska versionen skickat till sig från sin fru, kontaktade han Care. Den svenska versionen fanns inte uppladdad på Facebook och Karlsten erbjöds att ladda upp den där, då Care inte har någon svensk gren.

– Rörlig bild har en extremt viral potential på Facebook. Jag förstod att om man paketerade det rätt, så skulle folk beröras. Men att den skulle bli så här uppmärksammad slog alla förväntningar, säger Emanuel Karlsten och fortsätter:

– Care är så tacksamma. Men samtidigt känns det knäppt att de skulle vara tacksamma gentemot mig. Jag är snarare tacksam för att de finns och för att regissören jobbat med den här filmen pro bono. Den här filmen lyckas leverera det många försökt, men få lyckats så bra med. Den förklarar kvinnans perspektiv genom hela livet på ett otroligt starkt och icke-fördömande sätt.

Sedan filmen lades upp är det många som har kontaktat Emanuel Karlsten.

– Jag har fått ett hundratal mejl från kvinnor, mammor och fruar om hur de suttit hemma och öppnat upp sig från makar om saker som de knappt tänkt på varit övergrepp i barndomen. Det skakar om – det har inte gått ett dygn än. Jag vet att både Care och regissören har fått fler. Det känns verkligen härligt och bra att ha hjälpt till.

Det är den  norska reklambyrån Schjarven som står bakom filmen och har liksom regissören gjort den pro bono.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.