Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Grow ger sig in i Formel 1-cirkusen

Publicerad: 12 september 2014, 12:25

Framtidens högsta globala racingserie med enbart elektriska motorer, Formel E, har premiär i Beijing i Kina i morgon. Grow drar nu igång det individuella varumärket "Jerome" för den belgiske föraren Jerome d´Ambrosio. Uppdraget kommer från sportagenten Worldwide Promotions International, WPI.


Ämnen i artikeln:

Grow

Det interationella bilsportförbundet, FIA, har skapat Formel E som en global racingserie för att "överbrygga Formel-serierna in i framtiden".

Tanken är att på sikt slå samman Formel E med Formel 1.

Grow uppger att intresset är stort redan från start – Formel E körs under vinterhalvåret i tio av världens städer och backas upp av lika många stall.

- Det är väldigt inspirerande att göra detta arbete inom ramen för den nya Formel E-serien eftersom FIA vill bygga positionen och upplevelsen som en fusion av teknologi, sport, vetenskap, design, musik och underhållning i en publik urban miljö, säger Niclas Engsäll, Creative Partner på Grow.

FIA vill få till en "extra twist" genom Formel E när det gäller vikten av att bygga de individuella förarnas varumärken genom så kallad Fanboost-funktion – här kan fansen ladda sin favoritförares motorer med "extra energikickar".

- Det är väldigt stimulerande att vara en del av en ny global och medial urban upplevelse som både är spännande och glamorös, men även driver utvecklingen mot en mer inkluderande, miljövänlig och hållbar form av racing-underhållning, säger Jerome d´Ambrosio i en kommentar.

Grow har erfarenhet inom just bilområdet efter att ha jobbat med varumärken som Bentley, Volkswagen Group, Toyota och Volvo.
Grow har också en koppling till Jerome d´Ambrosio eftersom han i sin senaste Formel 1-debut även medverkade med Bentley GT vid Le Mans.

- Med WPI har vi eftersträvat att skapa förutsättningarna för Jerome att bli en mänsklig ikon för å ena sidan Formel E-upplevelsen samt dess kärnvärderingar energi, miljö och underhållning och å andra sidan den sköna person Jerome d' Ambrosio är. Han är omåttligt populär i benelux-länderna men hans följarskara expanderar snabbt även globalt, säger Niclas Engsäll i en kommentar.

Jerome d´Ambrosio har bland annat blivit världsmäster i Go Karting och Formel 2 och har kört 20 Formel 1-lopp för Lotus-stallet.

Formel E har redan ingått avtal med flera nationella tv- och mediebolag med en räckvidd på över 500 miljoner tittare.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Grow

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.