Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Grow i nytt blåsväder

Publicerad: 6 Maj 2010, 07:40

Varumärkesbyrån Grow är åter i blåsväder. Företaget har plockat in den egna kunden, finska Iittalas varu­märke Rörstrand, för att göra servisen för bröllopet mellan Victoria och Danniel. Nyligen avslöjade Resumé att vänskapskorruption rådde då Grow fick uppdraget att ta fram bröllopets grafiska profil.


Ämnen i artikeln:

GrowDaniel WestlingKronprinsessan Victoria

Gustavsbergs vd Christina Strandberg

Inför bröllopet den 19 juni mellan kronprinsessan Victoria och hennes fästman Daniel Westling vill många ha sin del av kakan och då verkar alla medel tillåtna. Resumé har tidigare rapporterat att Grows kreative chef, Niclas Engsäll, har nyttjat vänskapsrelationen med det blivande brudparet för att få uppdraget att ta fram bröllopets grafiska profil.

Resumé kan nu avslöja att Niclas Engsäll även har använt sin nära vänskapsrelation med brudparet för att få in den egna kunden, fins­ka Iittalas varumärke Rörstrand. Tillverkningen sker i Asien vilket går stick i stäv med hovets licensbrev. Rörstrands tillverkning i Sverige lades ner 2005 och flyttades bland annat till Indonesien och Ungern. Något som går tvärtemot vad bröllopssamordnare Håkan Pettersson informerar om i hovets licensbrev till leverantörerna för den officiella bröllopsserien:
”Bröllopsserien består av produkter från kvalitetsdrivna svenska företag inom fler olika områden”, står det bland annat i brevet:
– Jag var på Formexmässan i Älvsjö i januari och lyssnade när hovets stabschef och til­l­lika bröllopsansvarige, Håkan Pettersson, talade om att man endast kommer att ha utvalda svenska leverantörer. Det är för djävligt att man väljer ett utländskt företag som Iittala och jag vet att det var Grows cd Niclas Engsäll och hovets Håkan Pettersson som drog i trådarna, säger en källa till Resumé.
Helsvenska Hushållsporslinsfabriken i Gustavsberg, AB, är visserligen med som leverantör till bröllopsserien, men har inte fått möjlighet att konkurrera om servisen. I stället har uppdraget per ­automatik hamnat hos Grows kund Iittala och dess varumärke Rörstrand:
– Jag hade accepterat om man inte gillade vad vi tog fram, men vi fick inte ens lämna ett förslag. Då visste jag inte ens att Grow hade Iittala som kund, säger Christina Strandberg, vd för porslinsfabriken Gustavsberg.

Direkt efter tillkänna­givandet av Victorias och Daniel Westlings förlovning våren 2009 skickade företaget en förfrågan. Men det dröjde ända till hösten innan Grow ringde och frågade om Gustavsberg ville få chans att leverera. Då var exempelvis redan utvalda företag som Ekelunds Textiler klara med sin framtagning, enligt ­Christina Strandberg:
– Jag är ändå glad över att vi får tillverka en bägare, en vas, tre olika skålar och en minnestallrik.

Niclas Engsäll vill inte kommentera Resumés uppgifter:
– Jag är kreativt ansvarig så jag svarar inte på dina frågor, säger han och hänvisar till projektledaren för Grows profilarbete kring prinsessbröllopet, Elsa Victorin:
– Det är hovet som bestämmer vilka leverantörer som är med i den officiella bröllopsserien. Det gör inte vi. Så det får du ta med Håkan Pettersson.

Det ryktas att det är vänskaps­relationen mellan Grows kreative cd, Niclas Engsäll, och Daniel Westling och Victoria som har lett till valet av Grow och Iittala?
– Hovet lyder inte under några upphandlingsregler. Och vad är det för fel med att jobba med sina vänner, säger Nina Eldh, informationschef på hovet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.