Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Gullers kap: Tillväxtverket

Publicerad: 24 Augusti 2012, 09:52

Tillväxtverket tar in nya byråer.

Foto: Scanpix.

Nu är Tillväxtverkets upphandling för kommunikationstjänster klar. Den omskakade myndigheten väljer fem byråer, varav Gullers hamnar högst i rangordningen.


Ämnen i artikeln:

GraylingGullers GruppKreabIntellectaTillväxtverketEssen

Resumé har tidigare rapporterat om Tillväxtverkets upphandling av byråer som inleddes i våras – innan "helvetet" brakade loss för myndigheten i och med DN:s granskning.

När mediestormen var som värst stod Tillväxtverket utan byråer.

Nu är upphandlingen för kommunikationsbyråtjänster med fullserviceavtal avslutad. Ett ramavtal på två år med option på ett år i taget i två år, alltså totalt fyra år, har slutits med fem byråer. Gullers grupp är den stora vinnaren. Byrån hamnar högst i rangordningen. Därefter följer Essen som tvåa, Grayling som trea, Intellecta som fyra och Kreab som femma.

Rangordningen innebär att Tillväxtverket hör av sig till Gullers först när man har ett uppdrag. Kan inte Gullers då så går frågan till nästa byrå på listan. Det handlar ocksså om att konkurrensutsätta byråerna.

Kriterierna i upphandlingen har varit kvalitet, erfarenhet, arbetsprover och pris.

Tillväxtverket bör gynna mindre bolag som är på frammarsch, men i den här upphandlingen är vinnarna etablerade byråer. Det förklaras med att det krävs mycket av byråerna, men att de utvalda byråerna jobbar i nätverk med mindre byråer som då blir involverade.

Det var 14 anbud totalt.

Tidigare hade Tillväxtverket tre byråer, Gullers. Grayling och Diplomat.

Fem byråer anses ge större kreativ höjd, bättre konkurrensutsättning och kapacitetstillgång.

För Tillväxtverket är det nu, efter fokuset på pengahanteringen, extra viktigt att nå ut med information om sin kärnverksamhet.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.