Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 7 februari 2013, 14:42
"Julia" i Uppdrag Granskning.
Foto: SVT.
Efter Uppdrag Gransknings inslag om hot mot en enskild kvinna på H&Ms facebooksida, ser nu företaget över sin policy om sociala medier.
TV-programmet ”Män som näthatar kvinnor” skapade tittarstorm mot H&M.
Företagets kommentarsfällt på Facebook har formligen bombarderats av upproriska åsiker, med anledning av gårdagens Uppdrag Granskning om näthat.
Klädjättens pressavdelning bemöter kritiken genom ett meddelande på
hemsidan:
"Vi tycker att det är oacceptabelt att det har förekommit kränkande kommentarer på vår Facebook-sida och det är något som vi tar starkt avstånd ifrån. Vi är oerhört ledsna och beklagar att det har skapat obehag hos de som gjorde de ursprungliga inläggen på vår sida. Vi har även tidigare sökt kontakt med de som gjorde de ursprungliga inläggen. Vi har också plockat bort cirka 3 000 kommentarer men ser att vi inte hann att ta bort olämpliga inlägg så snabbt som vi borde. Vi har därför nu tagit bort de ursprungliga inläggen för att undvika ytterligare kränkande kommentarer, och vi ser mycket allvarligt på det som har inträffat."
Men meddelandet har inte gjort mycket för att dämpa ilskan. Just nu finns en bit över 700 kritiska kommentarer till inlägget.
Därför har H&M bestämt sig för att ändra sin policy för sociala medier som en direkt följd av reaktionerna.
– Självklart vill vi lära oss av det som har hänt. Vi har en policy
och jobbar på att göra den ännu tydligare. Vi tittar just nu på hur vi
kan förbättra både modereringen och hanteringen av kommentarsflödet,
säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.
– Vår policy och ambition är att i möjligaste mån svara på de
frågeställningar som våra kunder ställer på vår Facebook-sida,
säger Håcan Andersson.
Trots att företaget har fått över 700 kommentarer angående gårdagens Uppdrag Granskning på på sin Facebook-sida, har H&M inte svarat på kritiken i kommentarsform.