Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 20 december 2007, 08:58
I veckan har det skrivits spaltmeter om HIV och AIDS i svenska tidningar, efter att artisten Andreas Lundstedt gått ut och berättat om sin HIV-smitta i tidningen QX. Samtidigt går H&M ut och berättar om sin kommande kollektion ”Fashion Against AIDS”.
Rihanna.
Den 31 januari börjar försäljningen av H&M-kollektionen ”Fashion Against AIDS”, i samarbete med Designers against AIDS. Kollektionen är gjord i samarbete med en rad världsartister som Rihanna, Timbaland och The Cardigans. 25 procent av intäkterna ska gå till Designers Against AIDS och organisationen Youth AIDS olika AIDS-projekt världen över.
Tajmingen kunde inte vara bättre. I går när en första annons gick i Svenska Dagbladet, hade kvällstidningarna åtskilliga uppslag som handlade om HIV och AIDS, efter att artisten Andreas Lundstedt gått ut och berättat om sin HIV-smitta.
– Annonsen var bokad sedan långt tillbaka och det här går ut på alla marknader, säger H&M:s presskontakt Katarina Kempe på frågan om man tidigarelagt pressutskicket för att hänga på skriverierna i veckan.
Men det skrivs ju inte mycket om ämnet normalt, nu kommer det samtidigt?
– Ett av skälen till att vi gått in i det här samarbetet är just att det finns ett akut behov av att uppmärksamma ämnet, det är bara bra om andra skriver samtidigt.
H&M kan bidra, menar Katarina Kempe, genom att man varje dag når miljontals ungdomar i många länder.
– Till skillnad mot vad många tror så är det ett problem som finns över hela världen, säger Katarina Kempe.
I samband med att kollektionen släpps kör man ut en kampanj med print- och utomhusannonser. Man ska även lyfta fram kollektionen i butikerna. På webben gör man en mindre kampanjsajt på hm.com där besökarna kan hitta mer information om ämnet och möta de artister som är med i kampanjen.