Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Haglöfs Black Friday: Dubbla priset i butik – halva priset hos återförsäljarna

Publicerad: 2 December 2019, 13:48

Outdoor-varumärket Haglöfs tog avstånd från Black Friday genom att att dubbla priserna i sina egna butiker och stänga ned webbutiken. Samtidigt reas hundratals Haglöfs-produkter ut till halva priset och marknadsförs hårt i nyhetsbrev från återförsäljarna.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Haglöfs valde under Black Friday att dubbla sina priser i butik och att stänga ned sin webbutik, vilket flera medier har rapporterat om.

– Som outdoor-varumärke är vi bekymrade över vår natur, att handla bara för att det är billigt, utan att du egentligen inte behöver produktion, gagnar inte miljön på något sätt. Genom att ta avstånd från Black Friday vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt, sa Carsten Unbehaun, Haglöfs vd, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Black Friday: Då dubblar Haglöfs priserna

Samtidigt har Haglöfs produkter reats ut hos flera andra återförsäljare, bland annat hos XXL Sport, Sportamore och Addnature. 

Ett nyhetsbrev från XXL Sport, med rubriken ”Black Friday Weekend” toppas av två produkter från Haglöfs. Den ena av dem, en jacka, påstås ha kostat 4 299 kr och kostar nu 1 999 kr, vilket innebär en prissänkning med över 50 procent.

I dag måndagen den 2 december är det Cyber Monday, vilket kan kallas en förlängning av Black Week. Hos Addnature säljs i dag vissa av Haglöfs produkter till stora reapris. Priset på 35 Haglöfs-produkter har enligt sajten sänkts med över 70 procent.

Sara Skogsberg Cuadras är kommunikationschef CSR och Corporate på Haglöfs. Hon berättar att 13 procent av försäljningen av Haglöfs produkter kommer från egna kanaler, resten kommer från återförsäljare. Haglöfs inte kan styra över återförsäljas prissättning, säger hon till Resumé.

– Vi skulle föredra att våra produkter inte hade dessa höga rabatter hos våra återförsäljare, men enligt konsumentprislagen får vi som sagt inte påverka prissättningen. Vår intention i de kanaler där vi kan kontrollera budskapet är att starta en debatt runt problematiken med för låg prissättning.

Betalade ni för att toppa XXL Sports nyhetsbrev ”Black Weekend Friday”?
– Ibland håller vi kampanjer tillsammans med våra återförsäljare - detta var inte en av dem. Några av våra kunder har ett årligt marknadsbidrag, men de väljer själva hur de spenderar marknadsbidraget under året.

Med anledning av att ni vill ”ta avstånd” från Black Week, hur tycker du att detta ser ut?
– Återigen - vi kan inte påverka våra återförsäljares prissättning. Vi påverkar inte heller deras marknadsföringstekniker.  Men vi har startat debatten i de kanaler där vi kan driva budskapet. 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.