Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hajpen som gjorde hörlurarna till årets julklapp

Publicerad: 21 November 2012, 14:52

I augusti skapade 50 cent hysteri när han signerade lyxhörlurar på Bromma Blocks i Stockholm.

Hörlurarna är årets julklapp 2012. Resumé har talat med serieentreprenören Johan Wahlbäck som står bakom Urbanistas hörlurar och Pause Ljud & Bilds vd Fredrik Hjelmquist för att reda ut vad som skapade hajpen kring "Årets julklapp" 2012.


Ämnen i artikeln:

HUIPause Ljud & Bild

I dag utnämnde Handels Utredningsinstitut (HUI) hörlurarna till "Årets julklapp 2012. Hörlurarna är enligt HUI en symbol för den mobila och uppkopplade verkligheten 2012 där konsumenterna tar del av allt fler tjänster via smarta telefonen.

Pause Ljud & Bilds vd Fredrik Hjelmqvist instämmer i att smarta telefoner tillsammans med tjänster som Spotify har bidragit till hörlurarnas framskjutna position.
– Det är mycket tack vare smartphones och att en stor pass stor del av allmänheten lyssnar på musik i sina telefoner. Jag tror att det bara är i sin linda. Hörlurarna har blivit en accessoar, jag har själv 10-15 stycken säger Fredrik Hjelmqvist till Resumé

Enligt Fredrik Hjelmqvist så har Pause Ljud & Bilds omsättning på hörlurar ökat från 200 000 till en miljon kronor på en treårsperiod. Trots det ekonomiska utvecklingen upplever höglurssegmentet en stark tid.

Ett färskt exempel på hörlurshysterin är hip-hopartisten 50 Cents besök på affärsklustret Bromma Blocks i augusti för att lansera hemelektronikdistributören Aurora Groups hörlurar "SMS by 50 Cent" på den senare konkursade kedjan Experts butik.

Anders Mildner är journalist, ljudexpert och författare till boken "Koltrasten som trodde att den var en ambulans". Han är föga förvånad över att hörluren utseddes till årets julklapp i år.
– Men det är egentligen inte hörlurar vi köper. Vi köper ett privat ljudrum för att skydda oss mot den här världens alla andra ljud, säger Anders Mildner.

Rapporter visar hur vi och vår hälsa påverkas av buller, men det är sällan vi pratar om den. Den som inte har råd att köpa sig lugn och ro får släcka oljudet med andra ljud. Till exempel med hörlurar.
– Hörlurar är kanske den mest tidstypiska gadgeten vi har. På många sätt säger hörlurarna mer om vår samtid än datorer, telefoner och läsplattor, säger Anders Mildner.

Serieentreprenören Johan Wahlbäck ligger bakom bland annat de uppmärksammade lanseringarna av cykelmärket Kronan och "Singelringen". Sedan 2010 driver han det mångfacetterade företaget Urbanista. Förutom den hopfällbara 20-tumscykeln Tokyo samt  shoppingvagnen DraMaten är designade hörlurar ett affärsområde.

Han tror att utmärkelsen till årets julklapp kommer att ge en boost. Samtidigt som utvecklingen har pågått under en längre period.
– Det är bra tajming för oss, men vi har sett trenden i ett par år. Smarta telefoner har varit en drivkraft med även läsplattan. I dag har hörlurar blivit en del av outfiten många unga konsumenter använder olika hörlurar till olika tillfällen, säger Johan Wahlbäck.

Företaget har bland annat utvecklat Urbanista Barcelona. Lurar med en design inspirerad av 80-talets modeller.

Johan Wahlbäck tror att det finns en risk för avmattning, men bara för tech-varumärkena.
– Jag tycker att utvecklingen är spännande och påminner om det svenska modeundret. Vi har designers till hörlurarna som utmärker sig med sin passion. När det kommer fram nya varumärken drivs det generella intresset upp. Det är egenligen bara tech-varumärkena som kan komma att stå tillbaka för den här utvecklingen.

Fredrik Hjelmquist på Pause Ljud & Bild är inne på samma linje.
– När varor får en hajp finns det alltid en risk för överetablering. Men jag tror att tillverkare som lyckas kombinera design med teknik inte kommer att vara hotade. Det är snarare hemelektronikkedjorna som kan bli offer för överetableringen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HUIPause Ljud & Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.