Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Håll inte fast i karriärplanen som ett champagneglas på ett branschmingel”

Publicerad: 26 Maj 2016, 14:14

Louise Leo, vd på JMW sedan ett halvår tillbaka.

Foto: Andreas Elgstrand

Hennes arbete med klassiska chatten MSN fick Louise Leo att på allvar bli nyfiken på kommunikation. Nu är hon vd för byrån JMW – där hennes ledstjärna är bredd. Och det kan inte minst vara välbehövligt när man ska sätta sig in i komplexa it-frågor, likväl som att steka hamburgare på Max.


Ämnen i artikeln:

Louise LeoMicrosoftJMWMax

Femtonårige Louise Leo ville mest av allt bli stridspilot. Sedan ville hon bli läkare. Fast efter ett tag ändrade hon sig och skulle helt klart bli psykolog – eller kanske flygledare, eller jurist?
Så har tankarna gått genom nästan hela livet för nu 41-åriga Louise Leo, som sedan ett halvår tillbaka är vd för en kommunikationsbyrå som snart är lika mångfacetterad som hon själv. JMW kallas för en "fullservicebyrå" som jobbar med varumärkeskommunikation, och när hon tillsattes som vd liknade hon den vid en "drömfabrik".
– Det spelas in film, appar designas, maskiner byggs, det stylas produktutskick till pressevent och skapas långsiktiga kommunikationskoncept bara för att nämna lite, sa hon då.

Den breda paletten av kompetenser och ingångar genomsyrar det mesta för Louise Leo. Hon efterfrågar det i byråns erbjudande, hos medarbetarna – och hon har den också själv. Det stannade aldrig vid tankarna om flygledare, utan Louise Leo har hunnit studera på kulturvetarlinjen, jobba i fem år på DHL och läst data- och systemvetenskap och journalistik, innan hon började studera kommunikation på Berghs.
– Jag är ganska rastlös och nyfiken och tycker att bredd är fantastiskt. Jag har förvisso inte provat allt, några saker har jag provat i tankarna innan de valts bort, men man har en enorm nytta senare i livet av att skaffa kunskaper i helt olika områden. Jag har tidigare varit väldigt brydd över hur jag ska få ihop data- och systemvetenskapen med kommunikationen, men det har visat sig vara en perfekt kombination när man jobbar med pr i dagens samhälle och i digitaliseringen. Jag tror inte att man ska vara rädd för att blanda.

Hon menar att många fastnar vid en karriärplan.
– Och de håller fast vid den som ett champagneglas på ett branschmingel. Men man tjänar på att vara öppen och nyfiken och att testa på. Har man för mycket fokus på en utstakad väg så är det möjligt att man missar bra möjligheter.

Det var efter ett par år på kommunikationsbyrån Humblestorm som Louise Leo kom i kontakt med Microsoft. Hon blev först inhyrd som konsult, och senare anställd, på techjättens marknadsavdelning, där hon bland annat jobbade med MSN och Hotmail. Senare tog hon klivet upp till att bli pr- och kommunikationschef.

JMW var redan då Microsofts kommunikationsbyrå. Louise Leo bad grundaren av byrån, Björn Mellstrand, att bli hennes mentor, för att kunna gräva i och utvecklas mer inom området.
– Det var otroligt bra att kunna bolla med någon med ett utifrånperspektiv. Han är en väldigt duktig kommunikationsstrateg som har betytt mycket för mig.

Till slut valde hon bort kundsidan och Microsoft för att istället ansluta sig till JMW. Hon fick ett starkt förtroende som först ledde till ett delägarskap i byrån och slutligen 2015 positionen som vd, i Björn Mellstrands ställe.

Hur har första halvåret som vd varit?
– Intensivt och väldigt roligt.Jag har haft en ambition att inte kliva ur kunduppdragen helt, utan vill gärna vara en del av det operativa innehållet. Det i kombination med ett stort fokus på vissa områden, och samtidigt vara tillgänglig för alla medarbetare, har varit ett tidskrävande pussel att lägga. Dessutom måste man som vd tänka både lång- som kortsiktigt i förändringsarbetet. Men det passar mig bra att få en rejäl utmaning att bita i.

Louise Leo beskriver arbetsomfattningen som "något annat än ett åtta till fem-jobb".

Hur klarar man av att jobba så mycket?
– Jag tror att man verkligen måste gilla det man gör, så att det inte känns som en belastning. Men det gäller att avsätta tid för det andra viktiga i livet. Men som tur är har vi förmånen att jobba på ett kunskapstungt företag, och kan därför växelvis anpassa jobbet efter privata behov och tvärtom.

Det finns en tjusning i pr och kommunikation, menar Louise Leo, som är att göra svåra ämnen begripliga. Det var det som gjorde att hon fastnade i just den branschen – bland de många hon valde mellan.
– Jag har själv jobbat med it och det är rätt komplexa saker. Att hitta lösningen som gör att människor förstår, är väldigt tillfredsställande.

– Det roligaste som finns är utmaningen att förändra bilden av ett varumärke, och processen där man skapar en långsiktig budskapsplattform som går genom hela varumärket likt en röd tråd. Kommunikation är ju själva nyckeln till att lyckas med det.

Det är här bredden i kunskaper och egenskaper kommer in, menar Louise Leo. Hon berättar att det jobbar personer som tidigare varit politiker, lärare, statsvetare, journalister och systemvetare.
– Det är en styrka och usp för oss själva och våra kunder, säger hon, och berättar att öppenheten för olika branscher är en stark tillgång när man ska jobba med ett stort spann av kunder.

– Med Max Hamburgare har vi fått vara med i hela kedjan "från jord till bord". Vi har gjort studiebesök hos bönder, besökt slakteri, Max provkök där produktutvecklingen sker, och praktiserat i restaurangköket där vi stekt hamburgare och tagit emot beställningar i kassan. Med den insikten, erfarenheten och kunskapen om hela affären läger man en fantastisk grund för bra samarbete och kan skapa riktigt bra kommunikation, säger hon.

Louise Leos karriärtips

1. Skaffa en bred bas, testa olika saker och branscher, jag är väldigt tacksam över min erfarenhet från kundsidan. Inte minst av att ha jobbat på en stor global aktör på en liten marknad (Microsoft). Det har lärt mig mycket.

2. Var inte rädd att göra fel, den rädslan är så begränsande. (Efter framgångsrik kampanj är det t ex ingen som klagar på om loggan var lite för liten).

3. Värdesätta din egen hårddisk. Jag är oerhört rädd om alla vänner jag fått genom tiden, såväl privat som jobbmässigt. Det vore mardröm att förlora dem. Man kan kalla det "nätverk", eller så kan man kalla det viktiga relationer där du kan ge och ta och som kan leda till fantastiska saker.

4. Tänk på att alla vi möter är människor. Försök att se bortom titlar och masker och få till en bra dialog och våga använda humor.

5. Man tjänar på att räkna till 100 – eller 1 000 om det behövs. Man ska inte ta beslut i affekt. Har man möjlighet så kan man sova på saken innan man tar ett beslut, särskilt om det gäller jobbiga sådana.

Faktaruta
Ålder:
44
Född: I Norrköping
Bor: Vid musikhögskolan på Gärdet – man kan höra fantastisk musik därifrån!
Familj: I en vid definition ganska stor. Son, brorsbarn, föräldrar, syskon, tre gudbarn och mina fantastiska vänner.
Gör: Vd på JMW Kommunikation
Utbildning: Internationell byggteknisk på gymnasiet (efter att ha testat ett år på ekonomisk linje), Kulturvetenskap, Litteratur, Data- och systemvetenskap (magister), Kommunikation på Berghs och journalistiskt skrivande på JMK.
Karriär i korthet: Har testat det mesta. Jobbat på Eldkvarns favoritkafé i Norrköping, en sväng i vården, DHL, sålt sängar, Room 33 och Picofun (båda it start ups med fokus på mobila tjänster), Kommunikationsbyrån Humblestorm, MSN, Microsoft, kört eget och nu på JMW sedan två år tillbaka.
Gör på fritiden: Tränar, bl a tennis som jag började med i januari – fantastiskt kul, reser, hänger med familj och vänner och spenderar en hel del tid vid fotbollsplanen och hejar på Djurgårdens 03-killar.
Senast lästa bok: Ett antal kokböcker och "Regnet luktar inte här" av Duraid Al-Khamisi.
Filmtips: Spotlight – vem vill inte bli journalist efter att ha sett den?
Medievanor: När jag vaknar Omni, till frukost DN (i pappersformat), på jobbet börjar vi dagen med redaktionsmöte då vi plöjer igenom dagstidningar. Älskar också P1 morgon. Under dagen Omni, branschmedier och DN/Svd etc.
Oanad talang: En mästare på att fickparkera.
Förebilder: Bill Gates – jag är superimponerad av hans filantropiska engagemang, Sabina Rasiwala på SVT, modig, rolig och otroligt klipsk, Av henne har jag lärt mig mycket om vikten av transparens och tydligt ledarskap. Hon vågar delegera som ingen annan. Zlatan pga hans viljestyrka och målmedvetenhet.

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

Louise LeoMicrosoftJMWMax

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.