Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Han är Årets lobbyist 2012

Publicerad: 14 November 2012, 15:19

Göran Forssberg.

Foto: Andreas Elgstrand.

Lobbyism kräver uthållighet och envishet. För Årets lobbyist 2012 tog det 24 år att nå målet. Fast nu när Ostlänken skymtar slutmålet tycker de att hastigheten gott kunde öka den sista biten.


Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist 2012

Första stegen togs 1988, Göran Forssberg var ny som kommunalråd i  Nyköping och uppvaktade SJ-chefen om bättre tågförbindelser till  Nyköping och Östergötland.

Sju kommunikations- eller infrastrukturministrar senare ser de ut att nå  resultat. I höstbudgeten lovade regeringen att Ostlänken ska börja  byggas 2017.

Årets lobbyist 2012 är ett extremt tydligt exempel på att uthållighet är  en egenskap som krävs hos den eller dem som vill påverka. För det som  populärt kallas Ostlänken tog det 24 år.

Göran Forssberg var själv pendlare till Stockholm i över tio år.

– Då tog det 75 minuter att åka mellan. Visst, man kunde läsa och uträtta en del under resan. Men i längden blev det slitsamt.

När han blev kommunstyrelseordförande fanns redan visionen om att  utveckla kommunikationerna, där tåget var en del. Det gick betydligt  snabbare att omvandla den gamla flygflottiljen till civil flygplats. I  dag har Skavsta 2,8 miljoner årspassagerare.

– Vi insåg att vi inte skulle få en högskola. Men vi kunde öka tillgängligheten till Norrköping-Linköping och till Stockholm.

Nyköping stack också ut hakan när de började göra event och Flytta hit-kampanjer.

– Vi var nog bland de första kommunerna som stod på Stockholms central och lyfte fram fördelarna med att bo i Nyköping.

Nyköping tog också tåget till östgötakommunerna och formade ett nätverk  av kommunerna, de två landstingen, handelskamrarna i området och  LO-distrikten. Nu var Björn Rosengren ansvarig minister i S-regeringen  och han fick motta en genomarbetad utredning.

Nätverket bestämde sig för  att bilda ett bolag, Nyköping-Östgötalänken AB,  som skulle driva  arbetet vidare. Göran Forssberg blev ordförande och det är han  fortfarande, även fast han slutade som kommunalråd 2006.
Nu blev de mer och mer en lobbygrupp. Till sin hjälp tog de också in Bo Krogvig, då på pr-företaget Norna, sedan på Springtime.

– Man måste överinvestera i direkt kommunikation innan folk tar  ställning, det handlar om att nöta och nöta, prata med så många som  möjligt som kan påverka.

Ideliga kontakter och påstötningar låg bakom att S-regeringen 2003  uttryckligen sa att Ostlänken skulle finnas med i Banverkets nationella  plan.

Men infrastruktur tar tid, när dåvarande Banverket utredde bytte Sverige  regering. Alliansregeringen visade stor skepsis mot "stora system" i  infrastrukturen. Ostlänken, som redan samarbetade med Europakorridoren  som drev tanken på höghastighetsbanor, kopplades samman med de idéerna  och förpassades ut ur nästa nationella plan.

Och den tidigare norrköpingsbon Anders Borg förklarade att de ekonomiska  kalkylerna var orealistiska och investeringen skulle bli "robust  olönsam".

Men när Borg presenterade höstbudgeten i år hade han och regeringen tvärvänt. Ostlänken ska kunna vara klar 2027 säger de nu.

– Beslutet är utmärkt. Men tidsplanen är fortfarande fel. Nu jobbar vi  på att tidigarelägga byggandet, den borde kunna invigas 2023 i stället.

Nu tävlar de politiska blocken om hur snabba tåg som ska gå på banan. Borg har förklarat att det inte blir frågan om några "science  fiction-tåg på magneträls". Socialdemokraterna vill satsa på  höghastighetståg. Göran Forssberg tycker diskussionen är konstig.

– Banan är planerad för 320 km i timmen. Vad man än kallar det betyder det enormt mycket kortare restider än i dag.

Men när lobbygruppen för Ostlänken nu äntligen börjar skymta  slutstationen har de funderat på varför det ska behöva ta så lång tid.

– Vi har fått göra så många omtag under de här 24 åren så det känns nästan lite konstigt: Är vi där nu? säger Göran Forssberg.

Juryns motivering:

I budgeten 2012 gav regeringen besked om att hela sträckan  Stockholm-Linköping ska byggas ut till dubbelspår med start 2017.  Aktörerna bakom Ostlänken har ända sedan 90-talet ägnat sig åt  konsekvent lobbying i frågan. På infrastrukturområdet tävlar många om  att få pengar till "sitt" projekt. Lobbyföretaget Nyköping-Östgötalänken  har lyft fram en helhetslösning och pekat på nationella behov. De har  över partigränserna och över en länsgräns fått kommuner och andra  regionala aktörer att verka i samma riktning. De har arbetat  strukturerat, genomtänkt och nått resultat.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist 2012

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.