Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Han blir H&K:s Nordenchef

Publicerad: 9 Oktober 2008, 07:22

För två år sedan stormade det om Hill & Knowltons nytillträdde Sverigechef Bo Albertsson. I dagarna tar han steget upp som Nordenchef för pr-byrån. – Jag lyckades att vända byrån i Sverige, säger han.


Bo Albertsson ny Nordenchef för Hill & Knowlton. Foto: Claes de Faire

Bo Albertsson lämnade Ericsson 2006 för att efterträda Åsa Ragnar-Svedberg som chef över svenska Hill & Knowlton. Hon gick i sin tur till konkurrenten Springtime.
Bo Albertsson rivstartade på sin nya post och tillbringade den första veckan som pr-chef på Almedalsveckan.
När minglandet hade avtagit och hösten 2006 gjort sitt intåg blev det tuffare.
Han beskriver det själv som att byrån var i en nedgående spiral där man tappade både kunder och nyckelpersonal.

– Nu har vi istället fördubblat omsättning på två år, gått från förlust till vinst och ökat antal anställda från 23 personer till strax under 40 stycken. 2002 och 2003 var tuffa år för oss. På samma sätt som man inte vet varför man hamnar i en nedgående spiral kan jag inte riktigt säga varför det började gå bra för oss igen, säger Bo Albertsson.

2006 omsatte Hill & Knowlton 18 miljoner kronor. 2008 räknar man med att den siffran är 36 miljoner kronor samtidigt som vinsten väntas bli runt 4 miljoner kronor.

– Målet är att ha en tvåsiffrig marginal för WPP och Hill & Knowlton.

När Bo Albertsson nu får förtroendet att bli nordisk chef efter den avgående Kim Nyberg, som istället blir rådgivare åt den europeiska ledningen inför etableringar i Baltikum och Östeuropa, blir den sviktande konjunkturen en av de största utmaningarna.

– På Nordennivå har vi över 150 konsulter och det gör oss antagligen till en av nordens största pr-byråer. Jag tror att allt fler kommer att börja leta efter synergieffekter i sin budget och samtidigt titta på kreativiteten och se om man kan använda en bra idé på fler sätt och på flera marknader. En bra idé ska gå att använda på fler marknader även om det är andra kulturer, då är det en riktigt bra idé, säger Bo Albertsson.

Läs mer om Hill & Knowlton i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.