Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Han jagar pr-stjärnor – erbjuder aktier

Publicerad: 28 maj 2008, 14:11

Geelmuyden Kiese gör nu en större satsning för att få ordning på den svenska verksamheten. Ambitionen är att Stockholm på sikt ska bli det viktigaste kontoret i Norden. Erfarna PR-konsulter från andra byråer ska lockas över med erbjudanden om partnerskap.


Stein Jacob Frisch, vd för Geelmuyden Kiesegruppen

Geelmuyden Kiese i Sverige har haft några tuffa år. Bara under 2007 tappade byrån sju av sina konsulter, och verksamheten gick back med -1,8 miljoner kronor. Betydligt bättre går det i Danmark och Norge.

Men nu ska även Sverigekontoret stärkas och växa.
– Vi har arbetat oss fram till en bra position och har flera nya långsiktiga kunder på plats. Den svenska marknaden är den viktigaste för oss. Vi är i dag 40 medarbetare i Norge och 20 i Danmark. Men på längre sikt ska Sverige bli det största kontoret, säger Stein Jacob Frisch, vd för Geelmuyden Kiesegruppen och Norge-vd.

Han ska själv vara på plats en hel del i Stockholm och arbeta med utvecklingen av svenska verksamheten. Dit hör rekrytering av nya konsulter.
– Vi kommer ganska snart presentera en eller möjligen två rekryteringar av erfarna konsulter från konkurrenter. Och fler kan komma, vi har så här långt haft ett femtontal möten med intressanta kandidater, säger Stein Jacob Frisch.

Geelmuyden Kiese tror att möjligheten till "guldkantade" partnerskap kan locka "hungriga och erfarna" talanger till företaget.
– Vi är den enda av de fem stora nordiska PR-företagen som har partnerstrukturen. Få av de stora bolagen är nordiska i dag, utan uppköpta av internationella nätverk eller är familjeägda som Kreab.

I helgen lämnar Geelmuyden Kiese också sina tidigare lokaler på Kungsholmen och flyttar till Hötorget.
– Kungsholmen är mysigt, men vi hör hemma i City.
Även om Stein Jacob Frisch ska ha ett öga på den svenska verksamheten är Hanna Thofelt fortsatt svensk vd.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.