Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Han medietränade Anna Odell

Publicerad: 15 maj 2009, 17:46

Mattias Andersson, PR-konsult på Friends Again, gav Anna Odell en medielektion innan hon mötte pressen i veckan.


Ämnen i artikeln:

Friends AgendaMattias Andersson

Mattias Andersson, vd på Friends Agenda

Konstfackeleven Anna Odell har varit den mest omtalade och omskrivna personen i svenska medier denna vecka.
Hon har, i samband med elevutställningen på skolan, framträtt offentligt för första gången. Och hon har förekommit i så gott som samtliga svenska medier.

I flera intervjuer har hon berättat att hon aldrig kunnat föreställa sig det enorma medieuppbådet som hennes installation av en psyksjuk kvinna orsakat.

Men hon var heller inte oförberedd när hon mötte medierna.

Mattias Andersson, PR-konsult på Friends Agenda, hade förklarat för henne vad som väntade.
– Det var ingen medieträning i traditionell mening, utan snarare en brief baserat på bland annat metodik och frågor som hon kunde tänkas få.  Det var också ett rent pro bono-jobb från min sida. Jag blev ombedd att hjälpa till av bekant, dokumentärfilmaren Alberto Herskovits, som håller på att göra en film om Anna Odell som SVT ska visa i höst. Han var orolig för allt som skulle kunna hända.  Dels med tanke på att han själv skulle dokumentera händelsen, dels med tanke på det enorma trycket. Det har ju varit en extrem mediebevakning, förklarar Mattias Andersson.

Kunde ni själva förutse storleken på medieuppbådet?
– Ja, det insåg vi. Och av den anledningen har det varit kul att få vara med. Det finns ett kunskapsuppbyggande i att få uppleva en sådan extrem dynamik.
– I normala fall ger PR-byråer råd till företag, organisationer och politiker, folk som uppträder i professionella roller. Men för en konstnär är ju ofta konstverkets uttryck djupt rotat i det privata, som en upplevelse.

Och råden?
– Att inte grotta ned sig i detaljer eftersom det lätt ger ett rättshaveristiskt intryck. Anna Odell var ju ganska vilse jämfört med vissa andra konstnärer, som Ernst Billgren och Dan Wolgers, som är jävligt bra på att ta media.
– Konstnärer generellt har ett kommunikationsproblem, eftersom konsten i dag är ganska marginaliserad. Det är sällan statsministern upprörs av konst, även om Anna Odell lyckades bra den här gången. Det är i alla fall sällan som dagens borgerliga offentlighet höjer på ögonbrynen, det är inte som under modernismen i början på 1900-talet när en ganska bred publik till exempel retade sig på kubismen. Dagens borgerlighet upprörs mer av heminredning än konst.
– De som blir mest upprörda i dag är ofta folk på mindre orter där någon ställer ut offentlig konst av en konstnär som ingen varken känner till eller begriper. Och den enda förklaringen som folket på orten får är: Det här konst, take it or leave it.
– Därför tror jag också att den här debatten kan föra något gott med sig. Det är i alla fall någon som anstränger sig och försöker förklara vad man vill uppnå.

Hur har Anna Odell skött sig, tycker du?
– Jag vill inte recensera. Det är inte min roll. Jag har förklarat spelreglerna och hoppas att hon har haft nytta av den kunskapen, även privat.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News