Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Han sågar kris-bolagens kommunikation

Publicerad: 1 Mars 2013, 09:32

Mats Hallvarsson.

Foto: Pressbild.

Mats Hallvarsson, grundare av Hallvarsson & Halvarsson, efterlyser ett stort omtänk i kommunikationsfrågan på företagen. De senaste förtroendekriserna visar att behovet är stort.


Ämnen i artikeln:

Hallvarsson & Halvarsson

I en debattartikel i Dagens Industri menar Mats Hallvarsson att de senaste fem årens ekonomiska kriser har avslöjat ett systemfel i företagens kommunikation.  

"Vi ser de svikna förväntningarnas ekonomi, resultatet av en allt större diskrepans mellan vad företag och – gudbevars – politiker lovar och vad de sedan gör", skriver han.

Situationen hade kunnat vara annorlunda om man istället hade tillämpat en ärlig och uppriktig kommunikation som är anpassad till krisens förutsättningar.  Mats Hallvarsson menar att gamla sanningar inte håller längre.

"Det duger inte längre med en kommunikation som främst söker synlighet och uppmärksamhet i en allt mer medialiserad värld. Det duger inte heller med kommunikatörer som betraktas av sina uppdragsgivare som ett transportkompani för positiva och säljande nyheter" skriver han.  

En konkret åtgärd för att skapa en mer ansvarsfull och förtroendegivande kommunikation, är enligt Hallvarsson att etablera kommunikationsfrågan på styrelsenivå – inte bara när det är kris.  

"Den senaste tidens företagsskandaler visar ett stort behov av genomtänkta strategier för ansvarstagande kommunikation, uppföljning av kommunikationens effekter på intressenternas förväntningar och riskbedömningar för de skador som drabbar företaget om förväntningarna sviks".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Hallvarsson & Halvarsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.