Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Han vill starta apotek i Sverige

Publicerad: 21 oktober 2008, 08:40

Göran van den Brink har fått uppdraget att undersöka förutsättningarna för att etablera den finska apotekskedjan Universitets apoteket i Sverige. – Att utmana ett monopol är det mest spännande man kan göra, säger han till Resume.se.


Göran van den Brink. Foto: Lisa Åberg

Göran van den Brink jobbade först i tio år med kommunikation i läkemedelsbranschen. De senaste åtta åren har han jobbat som konsult, men fortfarande främst åt läkemedelsföretag.
– Det har blivit allt från pr till varumärkesfrågor och strategier.

Det blev naturligt att han började jobba med den finska Apotekskedjan Univeristets apoteket, när de blev kund hos Ogilvy. Och kedjan uppskattade uppenbarligen Göran van den Brink. Sedan augusti är han heltidsanställd som affärsutvecklingsdirektör med uppdrag att utreda en svensk etablering.
– Det är 100 procent säkert att monopolet faller. Men det återstår att se hur. Vi har inte fattat något beslut om vi ska etablera oss ännu, utan avvaktar riksdagsbeslutet i vår.

En etablering kan ske både genom att köpa apotek av Apoteket eller genom att starta nya butiker. Universitets apoteket har ungefär 10 procent av den finska marknaden och har nyligen etablerat sig i Estland och Ryssland.

Trots att Göran van den Brink formellt lämnade Ogilvy i augusti har han fortfarande starka band till byrån.
– Skillnaden är att jag är kund nu. Jag sitter också kvar i Ogilvys lokaler, där jag nu hyr in mig.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.