Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Här är Doves nya fejkade kampanj

Publicerad: 10 april 2014, 11:26

Doves nya magiska plåster.

Miss Skinny, Marabou Black och Lidls Dill. Nu ansluter sig Dove i raden av pr-bluffar. Det handlar om en video med så kallade "Beauty patches" – plåster som ska ge kvinnor bättre självförtroende.


Ämnen i artikeln:

Dove

I ett troligt försök att följa upp förra årets virala hit "Real Beauty Sketches" - där en konstnär fick teckna av kvinnor utifrån hur de beskrev sig själva och utifrån hur andra beskrev dem - spinner Dove vidare på samma tema.

Men den här gången handlar det om en ny kampanj med skönhetsplåster som ska skapa en tankeställare hos kvinnor med dåligt självförtroende.

Den nya videon handlar om hur Doves nya, magiska skönhetsplåster kallat RB-X, förändrar självförtroendet hos ett antal kvinnor. Det är bara det att i slutet får de reda på att plåtstret inte innehåller någonting – att det nya självförtroendet egentligen handlar om en placebo-effekt.  

Under tio års tid har Doves Real Beauty-kampanj fått kvinnor att tro att de är vackra som de är.  

Skönhetsplåsterskampanjen kritiseras, bland annat i Adage, med argumenten att kvinnor framställs som lättlurade, dumma och att Dove anser sig veta bättre än dem.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dove

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.