Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Här är världens högst värderade varumärken

Publicerad: 25 Maj 2016, 13:20

Foto: Mostphotos

Forbes har listat de 19 mest värdefulla varumärkena i världen. Föga förvånande hittar man Apple på plats nummer ett.


Ämnen i artikeln:

ForbesVarumärkenApple

Det är teknologi som toppar Forbes lista, men varumärken inom mat och dryck ryms också med. Veckans Affärer skriver om de 19 högst värderade i världen utifrån Forbes årliga studie, och Apple hamnar på högst upp på listan. Därefter följer Google och Apple-konkurrenten Microsoft.

David Rebstein, professor i marknadsföring och varumärkesexpert på University of Pennsylvania, förklarar för Forbes att det är kundernas uppfattning av produkterna som ger värde till ett varumärke. Därmed blir de även villiga att betala ett högre pris för varan.

Här är listan på de 19 varumärken som är högst värderade i världen år 2016:

1. Apple, 1 280 miljarder kronor
2. Google, 685 miljarder kronor
3. Microsoft, 625 miljarder kronor
4. Coca-Cola, 486 miljarder kronor
5. Facebook, 437 miljarder kronor
6. Toyota, 349 miljarder kronor
7. IBM, 344 miljarder kronor
8. Disney, 328 miljarder kronor
9. McDonald's, 325 miljarder kronor
10. GE, 305 miljarder kronor
11. Samsung, 300 miljarder kronor
12. Amazon, 292 miljarder kronor
13. AT&T, 270 miljarder kronor
14. BMW, 239 miljarder kronor
15. Cisco, 236 miljarder kronor
16. Oracle, 232 miljarder kronor
17. Intel, 230 miljarder kronor
18. Nike, 228 miljarder kronor
19. Louis Vuitton, 226 miljarder kronor

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

ForbesVarumärkenApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.