Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Här är varumärkena det snackas mest om i Sverige

Publicerad: 19 december 2017, 07:31

Internationella nätjättar är högt i medvetandet hos konsumenten och de traditionella mediehusen.

Foto: Most Photos

Nätjättarna fångar intresset hos både de traditionella medierna och i dialogen på sociala medier. Det visar en färsk undersökning.


Ämnen i artikeln:

FacebookSveriges Annonsörer

Facebook fick mest utrymme i media 2017. Drygt 375 000 gånger har varumärket omnämnts i svenska redaktionella och sociala medier, en dubblering jämfört med föregående år. Plats två, tre och fyra på listan hittar vi också sociala varumärken. Ett traditionellt varumärke hittas först på plats fem kommer ett traditionellt varumärke. Det visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.

Facebook som omnämndes drygt 163 000 gånger 2016 har mer än fördubblat sitt omnämnande till 375 000. Twitter och Instagram hamnar på plats två och tre med 305 900 respektive 304 000 omnämningar. Youtube kommer fyra med 157 000. På femteplats kommer ett traditionellt varumärke i idrottsklubbem AIK, med nästan 124 000 omnämningar.


Mest omnämnda varumärken 2017:
1. Facebook, 375 000
2. Twitter, 305 900
3. Instagram, 304 000
4. Youtube, 157 300
5. AIK, 123 900
6. ICA, 105 500
7. Google, 101 400
8. Volvo, 98 100
9. H&M, 87 000
10. IKEA, 83 500

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News