Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Här är vinnarna i pr-branschens stora pris – Spinn

Publicerad: 20 november 2014, 15:22

Burson-Masteller vinner två guld och två silver i Spinn vid Blå Hallen i Stadshuset, medan det nyinrättade och prestigefulla priset Årets bästa PR-kampanj går till Ingo och Cohn & Wolfe Stockholm för Lidl-kampanjen Dill.


Ämnen i artikeln:

ApoteketEva FernvallLidlIngo

– Jag tror Dill blir en klassiker. Det är en begåvad kampanj som utgår från affärsverksamheten och därför lyfter hela företaget. Den är också rolig för att den utgår ifrån människors fördomar och lyckas vända på dessa på ett enkelt sätt, säger Eva Fernvall, Spinnjuryns ordförande och kommunikationsdirektör på Apoteket i en kommentar.

Hon räknar kallt med att man får se mer av den här typen av pr i framtiden eftersom det är ett gediget hantverk som uppfattas som "trovärdigt och ärligt".

Spinn 14 hade 50 tävlande byråer, vilket var en 25-procentig ökning jämfört med förra året.

Galan hade också fler gäster än tidigare.

Spinn menar också att man såg en tydlig bredd på både bidrag och byråer. Inte minst bland vinnarna.

Hela 20 byråer vann minst ett guld eller silver, varav 11 inte hade vunnit något pris tidigare.

Spinn är en tävling som belönar Sveriges bästa marknads-pr och samlar branschens prestationer och lyfter fram det som utmanar och inspirerar.

Här är hela vinnarlistan:
Årets bästa PR-kampanj
Guld: Ingo och Cohn & Wolfe Stockholm med "Dill" för Lidl
Silver: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med "Är du Klaus-Heidi?" för Lufthansa

Årets business to business

Guld: Abby Norm med "Photoshop Live - Street Retouch Prank" för Adobe
Silver: Cohn & Wolfe Stockholm med "Serier i undervisningen" för Egmont Publishing Kids

Årets content marketing

Guld: Pronto med "Joller - en podcast föräldrar emellan" för Philips Avent

Årets digitala kampanj

Guld: ANR BBDO med "Living with Lag" för ume.net/Umeå Energi
Silver: Prime med "Democreativity" för VisitSweden, Business Sweden, Svenska institutet och NSU

Årets event marketing

Guld: Prime med "Scandic To Go" för Scandic Hotels
Silver: Volontaire med "Play in the Shade" för Cancerfonden

Årets integrerade kampanj

Guld: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med "Är du Klaus-Heidi?" för Lufthansa
Silver: Diplomat Communications och YouMe Agency med "Doftljuset Skoltoalett" för Almega Serviceentreprenörer

Årets konsumentkampanj

Guld: Wenderfalck med "7-Eleven Wedding Chapel" för 7-Eleven
Silver: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med "Är du Klaus-Heidi?" för Lufthansa

Årets massmediekampanj

Guld: Stendahls och Perspective Communication med "Det är rösten som räknas – Göteborgs Lucia 2013" för insideout AB, Göteborgs Lucia 2013
Silver: Rippler Communications med "Månhuset" för Falu Rödfärg

Årets non-profit

Guld: Prime med "#sopigstraffskala" för Ecpat Sverige
Silver: ANR BBDO med "Like a Swede" för TCO

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Burson-Marsteller med "#Backie – När svenskar vände ryggen till cancer" för Euromelanoma
Silver: FamiljenPangea med ”The Robot Project” för KTH

Årets varumärkesbyggare

Guld: Jung Relations och Ethos med ”Blocket för miljön” för Blocket
Silver: Rättviseförmedlingen med ”Mångfaldsförmedlingen” för Rättviseförmedlingen

Årets rookie

Rebecka Berntsson Eskilstorp, Gullers Grupp

Här kan du lösa alla juryns prismotiveringar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.